6 februari 2018

Pancakes met blauwe bessen


Wij zijn sinds een tijd verzot op pancakes en eten ze dus ook met enige regelmaat. Laatst kwam al de variant voorbij met frambozen. Vandaag deel ik ze met blauwe bessen. De meningen zijn er over verdeeld welke nou het lekkerste zijn. Ik hou van het zuurtje van de blauwe bessen. De mannen vinden frambozen helemaal geweldig. Daar zit ook een zuurtje in en vind ik ook echt heel erg lekker hoor... Dus een strijd maken we er absoluut niet van :).  


Blauwe bessen behoren officieel bij de "superfoods". Ik hou niet zo van die term. Alle groentes en fruit zijn gezond. En ja er zijn er wat die wat gezonder zijn dan de andere, maar allemaal hebben ze hun eigen unieke voedingswaarde. Wij eten ze omdat we ze lekker vinden en gezond zijn. Want gezond zijn ze. Ze bevatten weinig calorieen, maar wel veel vezels en vitamine C en K.



Recept Pancakes met blauwe bessen

grote stapel, voor ons 4en net te veel

300 gram bloem
400 ml karnemelk
16 gram bakpoeder
snuf zout
4 eieren
250 gram blauwe bessen (vers of uit de vriezer)
flinke snuf kaneel
scheut olijfolie
boter

Doe het bloem, de bakpoeder en het zout in een beslagkom.
Voeg de melk, scheut olijfolie en de eieren toe en mix nu tot een stevig beslag.
Roer voorzichtig de blauwe bessen en de kaneel door het beslag heen. 
Zeker met verse bessen moet je uitkijken dat je ze niet kapot roert... zowel, dan heb je paarse pancakes, is weer eens wat anders ;)


Verwarm een koekenpan en smelt daarin wat boter. 
Schep kleine hoopjes beslag in de pan, ze lopen nog iets uit. 
Bak ze op middelvuur goudbruin en droog aan de bovenkant.
Draai ze om en bak de andere kant ook goudbruin. 
Leg ze op een schaal, die je op een warmhoudbak zet, zodat je pancakes warm blijven. 


Eet smakelijk!


Zo'n grote stapel met pancakes vind ik er zo leuk uit zien! Leuk om me op uit te leven met foto's maken :)


Deze pancakes worden van tarwebloem gemaakt, dat maakt ze in mijn ogen minder gezond. Maar zo lang je dat niet iedere dag doet, zie ik er geen kwaad in. Volkoren boterhammen of beschuit eten we morgen wel weer ;). Zoals met zoveel dingen gaat het naar mijn mening met zulke dingen ook om de balans vinden. De balans vinden tussen gezond, ongezond en de dingen die er ergens tussenin hangen. Met enig regelmaat maak ik ook havermoutpancakes met volkoren meel, ook heerlijk en vullend. Daar kan je uiteraard ook blauwe bessen of ander fruit aan toevoegen als je een gezondere optie zoekt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten