10 januari 2018

Happy Moments Foto-Plakboek

Geinspireerd door een vriendin ben ik een plak-fotoboek gaan bijhouden van al mijn happy moments... Vandaag laat ik jullie zien hoe ik die maak en waarom ik het belangrijk vind om hem bij te houden...

Happy Moments


Ik maak veel foto's met mijn telefoon en camera. Heerlijk kan er van genieten, maar uiteindelijk doe ik weinig met deze foto's. Omdat ik tijdens het revalideren geleerd heb om mijn happy moments, hoe klein ze ook zijn te koesteren, maakte ik eerder al een dagboekje daarvoor. Om zo bewust te worden van al het moois dat er toch iedere dag gebeurd. Maar naast al die kleine dingen, denk aan vlinders, geur van gemaaid gras, nagels die gelakt zijn, taartje eten, knuffel van een kind... Zijn er ook grotere geniet momenten, zoals een dag uit, een koffiedate met een vriendin, date night met je geliefde, verjaardagen, filmavondje met je gezin, feestdagen....Daarnaast zijn er in mijn beleving ook mega toffe momenten, dan denk ik aan bv vakanties... Al deze dingen zijn belangrijk om bewust van te genieten. De kleinste dingen zijn het moeilijkst om op te merken en dus ook van te genieten. Maar soms merk ik toch ook dat ik makkelijk vergeet wat voor grote leuke dingen we gedaan hebben. Zeker aan het einde van een jaar en je terugkijkt... Veel vergeet je dan toch... pas als je weer een foto ziet, komen de herinneringen weer terug. Daarom dit boekje en uiteraard ook een goed excuus om weer eens lekker crea bezig te zijn.


Hoe maak ik het?


Zoals ik al schreef maak ik veel foto's. De leukste en meest bijzondere zet ik apart in een mapje in mijn telefoon. (Tip: kopieer ze ipv ze te verplaatsen, kan je ze later wissen en heb je ze toch nog in je normale lijst met foto's.) Bij alle uitjes verzamel ik bonnetjes, zakjes thee, verpakkingen van de koekjes, entree kaartjes, wat dan ook maar, wat je evt kan inplakken. Dit brengt in mijn echt het kind weer naar boven. Als kind deed ik dit namelijk altijd op vakantie. 

Als plakboekje gebruik ik een boekje in het formaat A5, zonder lijstjes zodat je je kan uitleven. 
1x in de zoveel tijd ga ik er lekker voor zitten, zorg dat ik al mijn verzamelde schatten in de buurt heb. Per activiteit heb ik meestal 2 bladzijdes, ik begin met de dag en datum. Zoek in mijn telefoon de foto's uit die ik graag zou willen gebruiken. Deze laat ik afdrukken in het formaat 10x10. Omdat ik altijd veel foto's in mijn map heb zitten moet ik echt kiezen, vaak kies ik dan de foto die me echt aan de gebeurtenis herinnerd. Lukt het me niet om te kiezen maak ik met een app een collage. Heb je toch meer foto's. 


En dan begint het leukste! Het versieren en aankleden van de bladzijde.... Bonnetjes inplakken, erbij tekenen, toffe quote erbij handletteren. Om de locatie van mijn foto's te bepalen heb ik een malletje. 




Ik vind het ook heerlijk om soms een mooie qoute bij een foto te zetten!


Alle bonnetje, verpakkingen en andere spulletjes plak ik vast met Pritt en zorg dat het leuk verdeeld is over de pagina.



Het allerleukste komt nog later :). 1x in de 3 maanden bestel ik de foto's online. Ik vind vierkante foto's met een witte rand zo leuk! Als ze binnen zijn is het heerlijk om ze in te plakken en de pagina's tot leven te zien komen!


Hieronder wat van de resultaten!







Leuke tip!... koop een oud woordenboek en scheur daar een bladzijde uit die te maken heeft met je foto..  zoals hierboven...met het woord Herfst.


Bovenste foto is een mini collage en vind ik zo'n leuk effect geven aan mijn fotoboekje :)

Bewust genieten...


Omdat ik dit boekje heb en er dus geregeld mee bezig ben, merk ik ook dat ik steeds meer momenten toevoeg aan dit boekje. Ook een "gewone spelletjesmiddag" op zondag is ineens bijzonder en waardevol genoeg om te herinneren! Met dit boekje ben ik ondertussen ver over de helft en de nieuwe ligt al klaar. Het is nu al waardevol om terug in te bladeren, laat staan over 10 jaar!

2 opmerkingen: