1 september 2017

Terugblik op de vakantie ~ Anita

Vakantie verhalen zijn leuk... in deze serie geef ik jullie dmv diverse gastbloggers een mogelijkheid om mee te lezen over hun vakantie... Vandaag de eerste terugblik, deze van Anita! Zij schrijft op haar blog, www.ikziedatzo.blogspot.nl.


Hoe was je vakantie? 
Het is een merkwaardig jaar geweest wat vakantieplannen betreft.
Ik ben alleen weggeweest in april/mei naar Nieuw Zeeland en Australië om mijn kinderen en kleinkinderen te bezoeken. Dat was en is altijd een feest. Druk, vermoeiend, spannend en helemaal geweldig omdat ik dan ‘oma’ kan zijn in het echt. Niet alleen via een camera.

Bij thuiskomst hadden wij het super druk met het meewerken bij de verhuizing van mijn alleenstaande zwager. Er moest van alles gebeuren. Om weer op adem te komen had mijn man een hele mooie vakantie geboekt via de ANWB. Een Meren en Bergen arrangement die hij gespot had in hun blad. Met onze MG cabrio richting Oostenrijk en Italië. Dakje eraf en gaan!

Toen kwam een derde mini vakantie er ook aan. NA 36 uur thuis, zijn wij met 6 andere vrienden 4 dagen op de Friesche meren geweest in een boot. Ik kookte voor de groep. een hele uitdaging. Prachtig weer. Adembenemende uitzichten en veel lol met elkaar.


Wat was het allerleukste wat je beleefde?

Er zijn zoveel mooie momenten waar ik over zou kunnen schrijven. Twee vallen op. Ik heb 9 kleinkinderen. Eentje in gedachten ( verongelukt in 2010) en 8 om te kroelen. De allerjongste zijn respectievelijk 5,4, en 3 jaar oud. Het is een gezin met 1 inkomsten en hebben het financieel niet breed. Bij het winkelen is er dan geen ‘even een koffie en wat erbij’ nemen. Dat doen oma’s dus wel. Ik bestelde mijn cappuccino en een ‘fluffy’ voor de kleintjes. Een ‘fluffy’ is een espresso kopje met hete melk en schuim, twee kleine marshmallows erbij en wat cacao op het schuim. Ik keek in de allergrootste pretogen die je maar bedenken kan. Ik verdronk erin. Waar een kind al niet blij mee kan zijn. En oma ook! :-)

Tweede mooi moment was de ontmoeting van een stel in ons hotel. Bij afscheid hebben wij telefoonnummers verwisseld. Soms klikt iets op zo’n bijzondere manier dat je niet los wil komen van elkaar. Een cadeau denk ik dan.

En was er misschien ook iets niet leuk?
Teveel zon. Ik ben geen zonaanbidder. Geniet wel van wat warmte maar te veel en te lang hoeft van mij niet. Ik word daar letterlijk niet goed van. Heel jammer maar dat zuigt de energie uit mijn lijf en voel ik mij als een pudding in elkaar zakken. ( doen puddingen dat eigenlijk wel?)

Ik vind vakantie altijd bij uitstek geschikt om als gezin/stel weer te “resetten”... weer compleet de focus op elkaar en even geen stoorzenders van buitenaf. Beleven jullie dat ook met vakantie en hoe geven jullie dat vorm?
Aandacht voor elkaar. Dat was ook de focus van de Meren en Bergen toer. Ik was 6 weken weggeweest. Daarna allebei intense bezig met de verhuizing en klussen zoals verven enzo. Wij konden nu ‘gewoon’ weer eventjes helemaal alleen zijn en aandacht geven aan elkaar. Genieten van de stilte samen of al babbelend in gesprek.

Eten is op vakantie altijd een beetje anders, wat hebben jullie gegeten? Hoe koken jullie op vakantie? Of doen jullie dat misschien wel niet?
We zijn niets te kort gekomen. Ik ben zelfs 1 kilo afgevallen. Veel vlees wat voor mij iets minder was- eet liever vis of vegetarisch. De omgeving bepaald de keuzes. Oostenrijk en Italië/zuid Tirol. Pastas veelal. Wel lekker hoor. Toch een ander opstel wat betreft de gangen. Eerst salade en groente en dan pas je hoofdgerecht. Lekker gegeten, relaxed omdat ik toch beetje uitgeblust was. Dus van mij geen klachten.

De uitdaging op de boot was echt een belevenis. Geweldig. De complimenten vond ik wel lastig om te aanvaarden maar weet in alle oprechtheid dat iedereen genoten heeft.

Wat heeft afgelopen vakantie de meeste indruk gemaakt op je?
Dat ik niet door had hoe moe ik eigenlijk was.
Al kijkend om mij heen weer bevestiging dat de wereld een prachtig planeet is en er nog zoveel te ontdekken valt.
Beseffen dat ik een gezegend mens bent met een geweldig leven vol verrassingen

Had je van tevoren een beeld van deze vakantie? Zo ja is deze uitgekomen?

Het is en was nog mooier dan ik me had kunnen voorstellen.

Als ik naar dezelfde streek op vakantie zou gaan, waar zou ik dan zeker heen moeten?
Tjaa, dat is lastig. Wat mij bekoort hoef niet bij een ander in de smaak te vallen. De Dolomieten bijvoorbeeld. Wat een pracht en praal. Ik voelde me daar zo klein en nietig. Het kleine beekje langs een zandweggetje. Al stromend en pruttelend over de rotsen. De druppels glinsterend in het zonlicht. De boomtoppen vanuit de skilift naar boven. Het meer bovenaan een berg ( stevige en soms heftige wandeling van anderhalf uur naar boven). De kleine vervallen woningen, nu verlaten maar ooit geliefd. De snelwegen, bijwegen en zijweggetjes. Ik kijk mijn ogen uit- overal. Want zelfs vanuit mijn raam kan ik al betoverd worden als ik de wolken zie voorbij drijven.

Welke foto dekt voor jou het meeste het vakantiegevoel van deze vakantie? En vertel eens waarom.


Op de berg- heerlijk vrij en genieten van alles rondom.

Als wij terug rijden van onze vakantie dromen we vaak al stiekem een beetje over volgend jaar… Doe jij dat ook? En waar gingen jouw dromen over op de terugweg? 

Omdat ik volgend jaar bezoeken (2)  krijg uit Down Under ( bij leven en welzijn dan) ben ik genoodzaakt alvast een groot aantal weken vast te leggen. Dat is niet mijn gewoonte. Liever een beetje onverwachts, op de bonne fooi. Toch is het plannen ook een deel van de vakantie en het plezier ervan.


________________________

Dank je Anita voor het invullen van de vragen en ik kan me voorstellen dat je blijde moment met je kleinkinderen geweldig voelde! Jullie vakanties klinken heerlijk :)


4 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor de uitnodiging om als gast op jouw blog
    te mogen zijn. Zelfs nu krijg ik weer een blij gevoel
    bij het teruglezen over mijn super fantastische maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap dat je je weer blij voelt! Leuk dat je mee wilde doen. Bedankt

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen....
    Wil je dat ik mijn terugblik nog opstuur?

    BeantwoordenVerwijderen