20 maart 2018

Blondies van witte bonen


Laatst kwam er al een recept online voor brownies van zwarte bonen. Ik maak ze ondertussen niet anders meer. Super... Tijd om andere varianten te maken. Daarom vandaag het recept voor deze blondies die ik maakte van witte bonen. 


In blondies kan je natuurlijk geen cacaopoeder toevoegen en dus zal je een extra andere smaak moeten toevoegen. Ik koos er voor om er sinaasappelrasp doorheen te doen en dat was een goede keus. Lekker fris en fruitig. 


Recept Blondies van witte bonen

250 gram witte bonen (gaar en uitlekgewicht)
120 gram boter
100 gram dadels
2 eieren
55 gram havermout
10 gram bakpoeder
snuf zout
3 theelepels vanille extract
80 gram honing
rasp van 1 sinaasappel
voor de topping: witte chocolade, walnoten en abrikozen

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Laat de boter even smelten en weer iets afkoelen.
Doe alle ingrediënten behalve de noten en chocolade in een keukenmachine. 
Puls een paar keer zodat het eerste gedeelte wat grof gemalen wordt.
Laat daarna de keukenmachine draaien tot het een gladde en zachte massa is. 


Bekleed een bakvorm met bakpapier. (duurt bij zeker 5 minuten)
Verdeel het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant glad. 
Hak de chocolade, abrikozen en walnoten in blokjes.
Verdeel dit over de bovenkant. 


Bak de blondies in 45 minuten gaar maar aan de binnenkant nog vochtig in de oven. (oeps mijne ging iets te hard op het laatst en de de abrikozen leken verbrand, maar de smaak was gelukkig nog goed)


Laat hem iets afkoelen in de vorm en laat hem dan helemaal afkoelen op een taartrooster.


2 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder recept! Ik las pas op insta dat je echt wel de witte bonensmaak proeft in baksels. Aangezien ik echt geen witte bonen lust, lijkt mijd at dus geen goed idee. Wat vind jij ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi, ik proef echt geen bonensmaak. Je zal er stevige smaken tegenover moeten zetten. Vandaar de sinaasappel en de dadels en honing. Mijn mannen die heel kritisch zijn met zulke baksels waren echt tevreden....dus dat zegt heel veel. Idem met de brownie van zwarte bonen!

      Verwijderen