2 november 2017

Een dag uit het leven van... Marieke

De komende weken nemen een aantal gastbloggers jullie mee in een inkijkje in hun dag... Ieder op hun eigen unieke manier en tegelijk toch vaak ook erg herkenbaar. Want wat is het soms druk in gezinnen en haasten steeds weer.... Kunnen we van elkaar leren of besef je misschien juist dat jouw manier toch echt het beste past bij je eigen gezin... Laat het ons weten!

Vandaag kan je meekijken in het leven Marieke, mama van 2 jongens en vrouw van een vrachtwagenchaffeur. Heerlijk actief en toch ook veel in de rust. Hoe ze dat doet, kan je hieronder lezen!




Hoe laat gaat je wekker?
Mijn wekker gaat om 6.50 uur…Maar meestal ben ik dan al wakker omdat de kinderen eerder wakker zijn. En nee ik spring er niet meteen uit…. Ik moet echt even wakker worden. Tussen 7.00 en 7.15 ga ik eruit. De jongens (5 en 8) zijn dan meestal aan het spelen…

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt?
Ik ga eerst naar de keuken om de medicijnen van mijn zoontje te pakken en hem te geven. 
Dan ga ik me aankleden, ondertussen kleden de jongens zich ook aan en gaan we samen naar beneden om te ontbijten.

Met wat ontbijt je en hoe laat?
Na een darmontsteking een paar weken geleden eet ik eerst een kiwi en 2 beker yoghurtdrink. (over die twee bekers verdeel ik een poederzakje van de huisarts wat hierbij helpt en ik vind ze vreselijk. Vandaar deze manier.) Daarna eet ik volkoren brood en soms Griekse yoghurt met speltmuesli

Moeten er kinderen naar school? Hoe ziet jullie ochtend spitsuur eruit? Hoe gaan jullie naar school? 
Onder het ontbijt smeer ik meteen de broodtrommels van de jongens. Als ik thee zet dan maak ik hun bekers en fruit klaar. Dan eten we. Soms hebben ze nog tijd om te spelen daarna en soms niet. Om 8.15 stappen we in de auto. Eerst brengen we mijn oudste weg. Hij zit op speciaal onderwijs, maar gelukkig in onze eigen woonplaats, zodat ik m lekker zelf kan brengen. Daarna rijd ik door naar de school van m'n andere zoontje ongeveer 7 km verder. Daar ben ik dan precies op tijd.
  
Hoe breng je je ochtend door? Werk je vandaag? Of juist vrij?
Op maandag rij ik gelijk door naar de supermarkt en doe ik de boodschappen. Meestal zijn dit twee supermarkten. Daarna ruim ik het thuis op en zet een kopje thee. Dan ga ik even heerlijk zitten in mijn “ouderwetse” stoeltje, met thee en m'n Bijbel. Even heerlijk oplaadmoment. Daarna ruim ik de was aan de kant en maak ik vast de ovenschotel voor vanavond. Een stofzuiger door huis en het lijkt al weer heel wat.


Wat eet je als luncht? Eet je alleen?
Beide kinderen blijven over. Is standaard op beide scholen. Dus ik eet alleen. De laatste weken heb ik dus een ander eetpatroon. Om de ontsteking niet weer te krijgen extra veel vezels. Ik wissel salade, rijstewafels, youghurt met cruesli en krenten met elkaar af. Wel elke middag een schaaltje perzikyoghurt met lijnzaad en zemelen…..(en dan geniet ik vooral van de perziksmaak)….en thee. Ik ben gek op thee en anders is mijn lunch niet compleet. En iets van fruit.

Hoe breng je je middag door?
Vanmiddag plof ik met een kop thee achter de computer en zoek ik materiaal op voor kinderwerk in onze gemeente. Daarna maak ik een paar bedankje klaar. Even lekker paar kleine kaartjes handletteren. Om 14.45 stap ik in de auto en rijd ik naar de eerste school toen om mijn oudste zoon op te halen. Het is altijd even opschieten en dan meteen door naar school 2 voor de jongste. Daar ben ik dan precies op tijd. Ddoor naar huis en samen drinken we thee of ranja. In de auto hebben we vaak al gekletst over de schooldagen van de jongens. Vandaag kunnen ze tot 14.15 spelen. De lego is weer herontdekt dus samen zetten we alles weer in elkaar en ze spelen er heerlijk mee….Dan moeten we naar het zwembad voor de zwemlessen van Jort. Jurre en ik hebben een boek en tablet mee met wat drinken en een appel. Dus wij zitten daar ook wel lekker…. En daarna is de middag voorbij en hup naar huis om eten te maken.

Wat eet je als diner, hoe laat begin je met koken?
Vandaag eten we een ovenschotel van gehakt, macaroni en rode pastasaus met kapucijners. Geraspte kaas erover. Erg lekker. Ik ga om half 5 koken. Dan zitten we meestal om 17.15 uur aan tafel. Maar deze ovenschotel heb ik ‘s morgens gemaakt. Na het zwemmen dus even in de oven. De jongens eten altijd pasta zonder saus en ze krijgen er doperwten bij en een hamburger. Dus kunnen we na de zwemles snel eten.


Spitsuur ‘s avonds met allerhande clubjes van de kinderen en eigen activiteiten? Hoe kom je die door?
Spitsuur heb ik meestal vanaf half 5 tot 19.00 uur…. Dan moet er worden gekookt, zijn de kids moe aan 't worden en is het voor mijn oudste belangrijk dat alles wel gestructureerd verloopt want anders loopt het vast in z'n hoofd. Zijn autisme speelt hem op dit deel van de dag veel parten dus ik moest naast koken e.d hem ook goed begeleiden. Soms pittig afhankelijk van hoe hij op dat moment in z'n vel zit. Manlief is vrachtwagenchauffeur dus hij is er vaak niet in dit stuk van de dag. Heel veel clubjes en activiteiten hebben we niet. Alleen de zwemles van de jongste. Maar doordat we een gezin zijn met autisme, zoals dat mooi genoemd wordt is dit een hectisch deel van de dag…

Hoe laat liggen je kids op bed?
Om half 7 gaan we naar boven. Dan kunnen ze en zeker de oudste even tot rust komen. Soms spelen ze wat op hun kamer of kruipen al lekker in bed. Ik lees ze een verhaal voor, soms samen, maar meestal ieder op hun eigen kamer. De jongste gaat t eerst slapen. Na het lezen lees ik een bijbel verhaal, we bidden en zingen wat liedjes. Bij de oudste kruip ik lekker in bed. Hij ligt dan lekker rustig en vind het fijn om de dag even te bespreken. Ook lezen we uit de bijbel, zingen en bidden. Dit gaat altijd hetzelfde omdat structuur hem veiligheid geeft. Tusen 19.15 en 19.30 uur slaapt hij.
  
Wat doe jij dan?
Op maandag vaak eerst nog even de afwas, want door zwemles zijn we dan met alles later. Dan eerst de jongens op hun eigen tijd op bed en dan de afwas. Daarna ik kruip met een kop thee en een boek op de bank, ik vind het ook heerlijk om dan met m'n crea spullen te gaan zitten, snails maken, of Round Robin boekjes waar ik aan mee doe. (dan maak je me een groepje van 8 meiden een rondreizend boekje. Elke drie weken stuur je de boekjes door en maak je voor elkaar er 6 pagina’s in. Na half jaar ongeveer krijg je jouw boekje weer thuis en is prachtig gevuld. Ik doe nu mee aan een met thema Bijbelpost en een psalmen. En soms een avond lekker vroeg m'n bed in.

Heb je in de dag tijd voor jezelf of ben je vooral bezig bezig bezig?
Ik kan heel bezig zijn, vind ik ook heerlijk. Huishouden of kinderwerk regelen, zorggesprekken met instanties of school, maar ik heb ook echt rustmomenten nodig. Op deze momenten kan ik even opladen voor de intensieve begeleiding van mijn oudste en de zorg voor mijn jongste, Dit kost veel energie wat ik met liefde doe. Maar even opladen is nodig om vol te houden. Even lekker lezen of met potloden en papier bezig zijn helpen mij. Ik probeer ook regelmatig even lekker te wandelen in de buurt. Ook de situatie met m'n darmen dwingen me nu tot regelmatig pauze en rust.

Wanneer is er tijd voor jou en je partner als je die hebt?
Manlief is dus vrachtwagenchauffeur en heeft dus geen regelmatige werktijden. Wel komt hij elke avond thuis. Dus als hij thuis komt is er een moment om lekker even bij te kletsen. We bidden en lezen altijd samen Bijbel voor het slapen gaan en op zaterdag genieten we samen lekker met een wijntje en een film erbij.
_________________

Mooi om je verhaal te lezen Marieke. Ik kan me goed voorstellen dat je soms tijd nodig hebt om op te laden. Heerlijk dat je dit in handletteren en andere creativiteit kan vinden! Bedankt voor het meedoen met deze gastblog serie!


2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje! Respect dat je het grotendeels alleen draaiend ziet te houden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat een lieve woorden, dank je wel
      Groetjes, marieke

      Verwijderen