18 september 2017

Fruit Tarte Tartin


Tarte tartin, het klinkt zo chic, het is eigenlijk niet meer dan een omgekeerd taartje..... maar he... het oor wil ook wat ;). Dus tarte tartin! De orginele variant wordt gemaakt van appels. Super lekker, maar waarom niet varieren. Al eerder maakte ik er eentje met peer en speculaas, maar ook met rabarber en aardbeiden, zelfs een hartige variant met paprika en een andere met peentjes en provenciaalse kruiden. Nu was het tijd om weer eens aan de slag te gaan met fruit, dit keer als toetje.... Een feestelijk toetje op een zondagavond.


Ik koos ervoor om seizoensfruit te gebruiken en dat kunnen jullie ook doen.Is er weinig seizoensfruit, wees niet bang om fruit uit de vriezer te gebruiken. Ik nam pruimen, wilde perziken en appel. Maar ook frambozen, aardbeien, bramen en ander zacht fruit kan je goed combineren met een stevigere appel. Samen met wat ijs en slagroom heb je een vorstelijk toetje. Onze jongens waren helemaal happy met dit toetje.We eten al niet iedere dag een toetje en als het dan nog een taartje is... Tja dan juichen ze en ik verdiende bonuspunten ;). 


Op vakantie kochten we 1 persoons schaaltjes en daarin maakte ik de tarte tartins. Ze zijn zo schattig deze schaal, dat alleen maakt al dat ik er nog meer van geniet!


Recept Fruit Tarte Tartin
4 personen

40 gram suiker
30 gram water
20 gram boter
4 plakjes bladerdeeg
1 appel
2 pruimen
2 wilde perziken
4 1 persoons ovenschaaltjes/bakvormpjes


Verwarm de oven voor op 180 graden. 
Vet de de schaaltjes in. 
Ik liet de schil aan het fruit en sneed het in blokjes. 
Breng het water met de suiker aan de kook. 
Laat dit rustig inkoken tot het karamel wordt, het water zal steeds meer verdampen en de suiker zal gaan verkleuren. 


Zorg ervoor dat de suiker niet te donker wordt, want het verbrand door de hoge temperatuur snel. 
Voeg dan de boter toe en laat deze in de karamel smelten, let op dit kan spetteren. 
Verdeel de karamel in de schaaltjes.


Daarover heen het fruit. 


Dek ieder schaaltje af met een plakje bladerdeeg, wat je aan de zijkant instopt.
Prik gaatjes in het bladerdeeg. 


Bak de tarte tartins in 25 minuten goudbruin in een warme oven.
Haal de taartjes uit de oven, zet een bordjes op het schaaltje en draai ze in 1 vloeiende beweging om.


Let op.. het fruit laat vocht los en dit kan "lekken". 
Heerlijk met ijs en slagroom!
Eet smakelijk


Hebben jullie wel eens een tarte tarin gemaakt? Of wel eens geexperimenteerd met de ingredienten? Ik moet bekennen dat ik de orginele met appel nog nooit gemaakt heb ;)... ach je bent foodblogger of niet toch!?


1 opmerking: