4 juli 2017

Hoe ga jij op vakantie ~Yvonne

Deze tijd is een vaak gehoorde vraag: "wat zijn jullie vakantieplannen"... Om vervolgens op het schoolplein, bij de kapster, op de koffie bij de buurvrouw of met een vriendin verhalen uit te wisselen! Wat ik dan altijd weer merk hoe verschillend de mensen zijn... Zoveel mensen zoveel manieren van op vakantie gaan... Dat intrigeert mij altijd wel. Wat doet die ander, welke plekken zijn er om nog te ontdekken? Maar ook de verschillen... Waarom ligt Marie graag 2 weken op het strand en moet ik daar niet aan denken en visaversa. Waarom kiest Sara voor een thuisvakantie en ervaar ik thuisblijven niet als vakantie? Leuk om over te kletsen.... Daarom... Deze maanden zo voor de zomer vakantie ook een serie daarover. Om jullie een inkijkje te geven in de vakanties van anderen!

Vandaag Yvonne aan het woord, ze heeft zelf ook een blog. Meerdere blogs zelfs! Op www.creativeworship-workshop.blogspot.nl kan je de creatieve kant van Yvonne bekijken. Ook heeft ze een blog over vrij zijn. 0p www.tarasiki.blogspot.nl houdt ze een blog bij over een landbouwproject in Wit Rusland!


Wat is voor jullie het belangrijkste doel van de vakantie? 
Rust en genieten...en avonturen beleven en nieuwe dingen ontdekken.


Het vakantieseizoen staat weer voor de deur… Wat zijn jullie plannen?
Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Praag, via Oost Duitsland. 
We willen Leipzig, Dresden en wat kleine plaatsen bezoeken op de weg er naar toe. Later gaan we naar familie in Frankrijk
In het najaar maken we een zendingsreis. We hebben wel vaker zo'n reis gemaakt, dat was toen naar Belarus, om uit te reiken naar de armsten. Meer op: www.tarasiki.blogspot.nl


Gaan jullie ieder jaar naar een andere bestemming of gaan jullie naar de bekende plaats waar je al jaren komt?
Het hangt er van af. We brengen zowieso alles altijd in gebed.
We komen wel regelmatig terug op een bepaalde stek in Noorwegen. 
Dat is vaak ons start- / eindpunt, als we naar Noorwegen vertrekken. Inmiddels zijn we heel goed bevriend met de eigenaars van deze boerencamping in Grimstad. Het is heel bijzonder om elkaar te ontmoeten en te bemoedigen in het geloof. Ik heb verschillende keren wat voor hen geschilderd.
  

Dit heb ik vorig jaar gegeven. Het is een zegen voor en over hen. Ze zijn zo gastvrij en staan altijd klaar. 

Als je kinderen hebt: In hoeverre bepalen zij mee in de bestemming van jullie vakantie?
Mijn zoon (getrouwd) woont niet meer thuis. We overleggen wel wat we gaan doen, maar ze bepalen niet mee in de bestemming.
Wat we wel doen... We plannen wel eens een weekend met elkaar.
Dat kan naar ons chaletje op de Betteld. Of een stad bezoeken en een hotelletje met ons 4tjes.

Hoe ga je op vakantie? Vliegtuig/auto/trein/fiets? 
Dat wisselt, maar meestal gaan we met de auto. Met de auto kunnen we meer meenemen en gaan we echt op avontuur. We hebben ook heel wat wandelingen gemaakt in Noorwegen. Dit jaar wordt er ook een vliegreis geboekt, i.v.m. onze zendingsreis.

Waar verblijf je? Hotel/huisje/camping/camper? 
Dat hangt er vanaf, waar we naar toe gaan. 
In Noorwegen trekken we van hut tot hut. Er zijn daar veel hutjes, waar je heerlijk voor 1 nacht kunt vertoeven. Het is altijd een verassing waar je terechtkomt. Dat kan bij een boer zijn, een klein hutje zonder water, soms zelfs zonder electra. We zijn ooit eens in een Noors huis in Odda terecht gekomen. Een huis met woonkamer, bijkeuken, slaapkamer en douche. In dat gebied was niets meer beschikbaar, en we waren moe van het reizen. Via toeristeninfo, de VVV in Noorwegen, ontmoetten we een man, die een optie had. Hij gaf ons zijn woning ter beschikking. Heel bijzonder. 
Bed & breakfast zijn geliefd, evenals airnb. Soms een hotel.
We hebben ook een tourcaravan, die we zelf gebruiken en wel eens uitlenen. 
We hebben een prachtige chalet op de Betteld, waar we zelf wel eens vertoeven om tot rust te komen, maar waar we anderen ook blij mee kunnen maken.

Ben je een planner of lastminute boeker?
We plannen wel, maar er zit soms ook wel last minute bij. Het hangt er dus van af wat we gaan doen. Vaak staan onze heen- / terugreis gepland. 

Op wat voor manier vieren jullie vakantie?
Eenvoud, eenvoudig, genieten, avontuur, rust en geen luxe zijn kernwoorden voor onze vakanties. We genieten graag in de natuur en vinden het fijn om te ontdekken, te contacten met de mensen in de omgeving.

Wat is jullie budget voor de vakantie?
Daar ga ik liever niet verder op in. We zijn mensen van eenvoud. We zijn niet uit op luze, maar we genieten ten volle van alles wat we mogen en kunnen doen. We zien het als genade. We zijn intens dankbaar en willen de gever bedanken.  
Psalm 121 schrijft: Ik hef mijn ogen op naar de bergen, waar komt mijn hulp vandaan? Mijn hulp is van de Here. Dat is wat we ervaren in ons dagelijks leven en dus ook als we met vakantie zijn.

Welk vakantieland is bij jullie favoriet?
Noorwegen is ons favoriete land. We hebben een lievelingsstek in Noorwegen. We komen daar  al ruim 20 jaar. Ik heb daar al iets over geschreven. Volgend willen we onze huwelijksreis nog een keer doen. We zijn dan 30 jaar getrouwd. Ja, onze huwelijksreis was naar Noorwegen. Mijn 1e keer. Volgend jaar staat dus al gepland! De lofoten; ze zeggen dat dit het mooiste eiland is. Het is er schitterend, maar koud.



Als je een droomvakantie zou winnen hoe zou hij er dan uitzien?
Dit vind ik nu een moeilijke vraag. Ik weet 't niet. Ik ben een eenvoudig mens. Ik heb een aantal verlangens op mijn lijstje staan. Helaas is niet alles altijd haalbaar door mijn gezondheid. 
Ik hou van de natuur. Ik zou graag naar Afrika gaan, safari, of naar Lapland een husky safari en het noorderlicht aanschouwen.

Wat is jouw top-tip als het gaat om vakantie gaan?
Een goede voorbereiding. 

Als je op vakantie gaat hoe vul je dan de zondagen in? Gaan jullie daar naar de kerk? 
Daar doen we niet zo strikt in. We gaan soms naar een kerk. De zondag is een rustdag. We zijn altijd wel met het woord bezig...We zijn leiders in de kerk. We lezen graag  levensverhalen, en lezen opbouwende boeken. Geen moeten, maar mogen... We vullen het in zoals het komt.

Hoe gaan jullie om met geloven op jullie vakantie bestemming?
Relaxed. 

_______________________

Bedankt voor je verhaal en prachtige foto's van Noorwegen! Heerlijk om je verhalen te lezen en te horen over het mooie project in Wit-Rusland

1 opmerking: