24 februari 2017

Kwarktaart met perzik en pistachenoten


Kwarktaart..
I love it

Makkelijk te maken, moet dan helaas wel weer in de koelkast en wat vaak al weer niet handig is met een volle koelkast. Maar toch... zo'n kruimelbodem, zachte laag er bovenop... echt perfect! Zeker als je het combineert met een ingrediënt waar je dol op bent... In dit geval perzik en pistachenoten. 


Ik maakte kwarktaart nooit helemaal zelf. Daar gebruikte ik altijd een pakje mix voor. Ervaarde het altijd als makkelijk. Maar daar moest verandering in komen. Tijd om op zelf maak avontuur te gaan ... Ik was verrast door hoe eenvoudig het eigenlijk was... En ja een pakje blijft makkelijker en sneller, maar de smaak van een eigen gemaakte taart is veel lekkerder. 


Recept Kwarktaart met perzik en pistache noten

400 gram koekjes (mariakaakjes gebruikte ik)
150-200 gram boter
50 gram suiker
500 ml slagroom
150 ml melk
9 gelatine blaadjes
750 gram vanille kwark
blik perzikken of verse als het seizoen er is
50 gram pistache noten

Vermaal de koekjes tot kruimels.
Smelt de boter en meng dit door de kruimels heen. 
Ik hou van dikke bodems, dus vandaar dat ik wat meer koekjes gebruik. 
Druk de koekjes in de bodem van een springvorm van 26 cm. 


Klopt ondertussen de slagroom stijf met de suiker. 


Week de gelatine blaadjes in wat koud water.
Roer de kwark los. 
Breng de melk zachtjes aan de kook, haal de pan van het vuur en mix er met een mixer de gelatineblaadjes doorheen. 
Roer de melk door de kwark heen. 
Spatel als laatste de slagroom door de kwark heen. 


Ik wilde aan de binnenkant een ring van perziken hebben.
Snijd daarvoor plakken van de perziken af en zet deze rechtop tegen de buitkant aan. 


Giet het kwakmengsel in het midden van de taart en spreid het uit naar de zijkanten, zodat de perzikplakjes overeind blijven staan. 


Snijd de overige perziken deels in dunne plakjes, maar laat ze wel aan elkaar zitten zodat je een soort waaiertje krijgt. 


Duw de waaiertjes wat plat en uit elkaar en leg ze op de taart in een rozetje. 
Hak de pistachenoten grof en verdeel deze over de taart. 
De taart mag nu nog 2-3 uur opstijven in de koelkast.


Eet smakelijk!

Wanneer ga jij hem maken 😍




Op het moment van maken had ik zonnebloemen in huis...en die riepen gewoon erom ook even op de foto te mogen met de taart... Ik maakte de taart in het najaar toen we allemaal jarig waren. Ik denk niet dat je nu nog betaalbare zonnebloemen kan vinden...Maar ik verlang ondertussen wel weer naar een lekker warm zonnetje... jullie ook?


2 opmerkingen: