26 januari 2017

Bespaartips: Hoe bepaal je je budget?

Deze maanden komen er van diverse bloggers en bekenden van ons hun budgetten en tips om te besparen voorbij. Bij iedere vragenlijst heb ik er een quote uitgeplukt. Rondom die quote wil ik jullie diverse tips geven...   Deze keer de quote van Marjolein




Ik had nog nooit bedacht om op bovenstaande manier een budget te bepalen. Altijd ons budget bepaald op wat we nodig hadden. Als ik de maatstaf van Marjolein aan hou kom ik daar wel goed mee uit. Leuk!

Op Nibud.nl vond ik diverse interessante artikelen over budgetten. Bijvoorbeeld onderstaand rekenvoorbeeld, waarin de minimale kosten per persoon berekend worden per leeftijd. Was voor mij nieuw en interessant om eens door te lezen. Hier kan je het hele artikel lezen en snap je hoe het opgebouwd is. 


Dagelijkse minimale kosten eten per persoon*
ontbijt2e brood-maaltijdwarme maaltijdtussen-doortjestotaal
kind 1-3 jaar0,630,790,640,212,28
kind 4-8 jaar0,800,931,020,423,17
kind 9-13 jaar1,211,571,650,805,22
man 14-50 jaar1,511,732,101,006,34
vrouw 14-50 jaar1,161,522,010,995,68
man 51-69 jaar1,331,601,971,126,02
vrouw 51-69 jaar1,131,571,911,075,68
man en vrouw 70+1,281,631,981,085,96
zwangere vrouw1,231,582,010,845,66
moeder die borstvoeding geeft1,401,792,040,956,18

Ook kan je bij het Nibud een budgettest doen, waarbij je je eigen budgetadvies krijgt. Daarin kan je zien hoeveel jij uitgeeft en gemiddeld de rest van Nederland en kan je allerlei adviezen lezen hoe je kan besparen op allerlei posten. Ik ga mijn eigen advies niet delen, omdat daar ook ons inkomen, hypotheek en overige uitgaven in staan. Die hou ik toch liever prive. Wel zag ik dat wij stukken minder uitgeven dan de gemiddelde Nederlander. Maar ook de tips die ik toch ook even doorlas zagen er goed uit. Ik raad deze test dus ook van harte bij je aan!

Nog meer leesvoer over je budget bepalen kan je bij onderstaande links vinden...
* http://blog.spaarrente.nl/kosten-boodschappen-per-maand
* http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-kosten-huishouden


Op Nibud vond ik ook een handige test om je eigen buffer te berekenen. Handig om zo te zien, wat jullie in jullie persoonlijke situatie als buffer moeten aanhouden. Want het scheelt nogal of je bv wel of geen koophuis hebt, wel of geen auto of misschien wel 2, hoeveel kinderen je hebt... Ik snap dat het niet makkelijk is om te sparen, maar probeer het wel. Spaar voor je kinderen... voor de toekomst en onvoorziene uitgaven. 
Je eigen buffer berekenen kan via deze link

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik heb inmiddels een overzicht van alle kosten, op jaarbasis en omgerekend per maand. Er is alleen nog een groot grijs gebied (boodschappen ed.) wat ik nog meer uit wil splitsen. Handig, zo'n overzicht en de artikelen ga ik eens doorlezen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorig jaar ook eens die testen van het Nibud gedaan. Ik vond de verdeling van sommige uitgaven wel vreemd. Aan sommige zaken wordt gemiddeld genomen veel meer uitgegeven dan wij doen en andere zaten wij juist heel hoog. Of misschien hebben wij wel een vreemd uitgave patroon natuurlijk ;-) Sowieso vind ik het soms lastig de budgetten te bepalen omdat manlief als zzp-er een wisselend inkomen heeft. Dus houd ik de budgetten strak zodat we in elk geval genoeg hebben. Dan kan je aan het einde van het jaar de touwtjes ook wat laten vieren als er meer binnen gekomen is dan van te voren verwacht!
    Die 25,- p.w. van Marjolein is ook al jaren onze richtlijn, het is dan natuurlijk wel de vraag wat je daar allemaal onder laat vallen: bijv. kapper, cadeau's en vakantie vallen er bij ons ook onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen,ik vroeg me alleen af 25 euro p.p.p.w is daar ook bijv kadootjes,benzine ed mee inbegrepen of is dit echt enkel de boodschappen

    BeantwoordenVerwijderen