25 augustus 2016

OOSTENRIJK I

We willen jullie graag mee laten genieten van onze vakantie... Want wat was onze vakantie geweldig... Alleen passen die 19 dagen niet in 1 blog... Dus ik besloot er 5  of 6 blogs van te maken... Vandaag de eerste en de rest zal snel volgen... Bereid je vast voor op veel foto's en blijde momenten :)

Dag 1

all-in-the-car-selfie

file.... let op onze km-teller

even tukkie doen

gaat goed...

ons huisje...

De wekker ging thuis om 3 uur de wekker en sprongen we uit ons bed... Ahummm lees ik sprong uit mijn bed, terwijl manlief iets meer tijd nodig had. Samen laadde we de auto in, vulde de koelbox met lekkers voor onderweg en dronken nog een bak thee. Kwart voor 4 plukte we 2 slaperige mannekes uit hun bed, die gelijk klaarwakker waren. Om 4 uur reden we weg...Op naar Oostenrijk... met 1000 km voor de boeg. Onze reis ging geweldig goed. Grotere files bij Karlsruhre en Ulm vermijden we door een stuk binnendoor te rijden... tot de Oostenrijkse grens gaat het super... en dan staan we stil... letterlijk stil... Net de tunnel uit en het stond stil....We appte met het thuisfront en idd bleek flink file te staan bij Reutte. Geduldig wachtte we af... Maar wat een "drama" bleek dat te zijn zeg... we deden ruim 1,5 uur over 10 km... en toen ineens was de file weg en konden we onze weg vervolgen...
Om 5 uur (2 uur later dan gehoopt) komen we aan in Kappl, bij ons huisje. Het is helaas slecht weer, maar dat maakt ons niet uit.... We zijn er :). Het huis ligt hoog (1400 meter) tegen de berg aan en voorzien van alle gemakken. Wat hebben we een geluk met dit huis! Snel laden we onze auto uit. Rijden terug naar Landeck waar we snel wat eten. Op de terug weg laden we onze auto vol bij veschillende supermarkten. Die avond liggen we vroeg in bed...

Dag 2

silvrettabahn I+II

Idjochbahn

grens met Zwisterland

Yeaaaaahhhh eerste sneeuw

best koud die sneeuw

erlebnispark Vider Truja

eerste wandeling

We moesten en zouden de eerste dag naar boven gaan... Naar de sneeuw... Want die moet je gezien hebben. We startte rustig op en gingen met 3! kabelbanen naar de 2800 meter hoogte bij Ischgl... Daar op de Idjoch was het rond het de 8 graden. Gelukkig waren we voorbereid en hadden onze handschoenen bij ons. We spelen en lopen daar een beetje rond. Als we echt verkleumd zijn gaan we met 1 lift naar beneden en komen we op Idalp terecht. Daar lunchen we en spelen de jongens in het erlebnispark. Omdat we ondertussen een beetje aan de hoogte gewend zijn besluiten we naar beneden te gaan lopen. Maar oei daar waren onze vlakke-Hollandse-benen nog niet op ingesteld... Het dalen valt ons zwaar en we besluiten bij het "mittelstation" weer in een lift te stappen. Dan hebben we 3 km gelopen en zijn 630 meter gedaald... vandaar dat onze benen protesteerden... Onderweg genieten we van het uitzicht en de blijde koppies van de jongens die voor het eerst zulke hoge bergen zien.

Dag 3

buiten ontbijten op ons grote balkon

horen jullie de bellen al?

Wel verdiend dachten we zo :)

verse koeienmelk van de eigen koeien, waar we eerder die dag al tussendoor liepen

Vandaag gaan we bij Kappl met de lift omhoog (alle liften die we gebruiken in onze vakantie kunnen we gratis gebruiken door de Silvretta-Card, die we automatisch bij het huisje kregen zonder extra kosten... echt geweldig!). We lopen een geweldige wandeling van ruim 8 km. Het pad is soms niet te zien... We moeten klimmen en klauteren om ons pad te vinden over de grote rotsen. Gelukkig is het pad goed gemarkeerd met de vlag van Oostenrijk en hebben we een goede wandelkaart. Het uitzicht is adembenemend mooi... Ongeloof die reuze van bergen... Daar lopen wij gewoon tussenin... Ons ontzag voor God... Schepper van de bergen groeit hier enorm.... Ook komen we koeien tegen met van die enorme bellen om hun nek... Dat geluid is zoooo Oostenrijk en daarbij maakt mijn hart een sprongetje. Helemaal als we later in de hut verse melk van deze koeien kunnen bestellen. Dat laat Matthijs zich geen 2 keer zeggen en geniet van een koud glas melk. Wij bestellen een steenkoude Radler. Daarna gaan we snel weer verder, want de laatste lift gaat om 5 uur naar beneden en die willen we niet missen. Wat een geweldige dag en een mooie wandeling... We zijn trots op onze mannetjes met hun korte beentjes :).

Bonus dag 3

Een dag eerder hadden we het aangeplakt zien staan... Ivm de mountainbike wedstrijd Iron Man kon je op woensdagavond tot 10 uur met de liften in Ischgl naar boven. Dat lieten we ons geen 2e keer zeggen. We aten op tijd en zorgden dat we rond half 8 naar boven gingen. Ooit op 2300 meter hoogte de zon onder zien gaan? Ik kan je vertellen dat de wereld dan even lijkt te stoppen met draaien... De lucht die zo prachtig verkleurd, boven het geweldige vergezicht... De zon die langzaam achter de bergen bedekt met sneeuw zakt.... Echt geweldig mooi... En een heerlijk moment om deze momenten vast te leggen met de camera... Toen de zon onder was bedachten we ons ineens dat er een wielerwedstrijd zou zijn....Ondertussen was het erg druk geworden bij het bergstation en we gingen ook maar eens kijken. Wat bleek deze mannen fietste de berg op!!!! en deden dat in 35 minuten...Ongelooflijk...Om 10 uur namen we een lift naar beneden en genoten van het donkere landschap onder ons, wat verlicht werd voor de wedstrijd.. wat een romantisch gezicht... Om 11 uur rolde de jongens hun bed na een warme beker chocolademelk...

Ik heb echt mijn best gedaan om niet teveel foto's te gebruiken... maar dat lijkt onmogelijk... iedere foto is mooi... iedere foto heeft een verhaal....en ik nam er ruim 1300 .... dus misschien snap je dan mijn probleem qua kiezen... ;) vandaag dus de eerste 3 dagen... binnenkort volgt de rest...

1. Zo mooi! Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie genoten hebben. Ik kijk uit naar de volgende 'Oostenrijk'post!

1. Het worden er in totaal 6... dus je kan je geluk op ;) Liefs Ilse

Verwijderen
  2. leuk, dat we mogen meegenieten. Wij waren ook jarenlang in Oostenrijk op vakantie. Dit jaar een heerlijke vakantie in Tsjechië gehad, maar voor de oostenrijk-sfeer vind ik het erg leuk om mee te lezen op jouw blog! Gr. Gusta

1. Ha Gusta! Leuk om te horen. Tsjechie goed bevallen of toch weer Oostenrijk volgend jaar ;). De komende tijd komen er nog wat blogs voorbij dus je kan de sfeer nog op blijven snuiven. Liefs Ilse

Verwijderen
  3. Heerlijke blog!! Wat een fijn vakantieverslagje joh, mooie foto's ook!