12 februari 2016

Rode coleslaw

Afgelopen herfst maakte ik voor het eerst coleslaw, van witte kool...
Maar je kan ook coleslaw maken van rode kool!
Wij eten veel rode kool in de winter, maar op een gegeven moment komt de variant uit de oven.  Hoe lekker hij ook is, toch een beetje onze neus uit. Dus tijd om eens iets anders te proberen... Dat werd deze rode coleslaw


Recept Rode coleslaw
grote schaal vol

1/2 of kwart rode kool (ligt aan de grote)
1 appel
2 handen walnoten
1 handje pijnboompiten
1 ui
2 handen rozijnen
voor de dressing: mayonaise en yoghurt

Rooster in een droge koekenpan de pijnboompitjes goudbruin.
Snijd/rasp ondertussen de rode kool zeer fijn. 
Ik deed dit in mijn foodproccesor , dat gaat heel snel en makkelijk...vaak helpen de kinderen erbij.
Snipper de uit zeer fijn.
Schil de appel en snijd deze in blokjes.
Doe alle ingrediënten in een grote kom en meng het goed.
Voor de dressing met je 1 eetlepel mayonaise met 1 eetlepel Griekse yoghurt. 
Meng dit ook door de kool heen.


De coleslaw is nu klaar, ik vind hem het lekkerst als hij een paar uur of zelfs een nacht in de koelkast gestaan heeft. Dus als je daar tijd voor hebt, doe dat dan. Let dan wel op dat de appel en nootjes, de rood/paarse koolkleur opnemen.... Ziet er minder lekker uit, maar de smaak is dan nog lekkerder en de kool wat zachter.

Ik vind coleslaw erg lekker bij gegrild vlees (hamburger, steak, bbq) en bv. wat frietjes. Maar je kan het ook makkelijk als maaltijdsalade eten, kook er dan voor iedereen een eitje bij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten