3 februari 2016

Aardbeien-Rabarber-Likeur



Vlak voor de feestdagen kreeg ik een heerlijke foodybox.... 
deze zat vol met lekkere dingen.... veel wat ik al kende, veel wat ik graag eens zou willen proeven en ook iets waarvan ik even zo snel niet wist wat ik er mee moest....

tja wat moet ik daar nou mee was mijn gedachte....
Jenever spreekt me helemaal niet aan... 


Tot ik me bedacht dat ik er zelf wel wat lekkers mee kon maken. 
Ik maakte een heerlijke likeur ermee! Ook vulde ik mijn eigen gemaakte vanille extract ermee aan, dan kan ik weer een tijdje vooruit. 
Maar ik bewaarde ook een beetje om zo te proeven, want als je dan toch zo'n fles in huis hebt, moet je natuurlijk (zeker als foodblogger) wel even proeven :)


Recept Aardbeien-Rabarber-Likeur
750 ml

750 ml jenever
350 gram aardbeien en rabarber (verdeling naar eigen inzicht, ik nam in verhouding veel meer aardbeien dan rabarber)
100 gram suiker (meer toevoegen kan altijd later nog)
1 vanille stokje


Ik gebruikte aardbeien en rabarber die ik afgelopen zomer ingevroren had. Heb je dat nou niet dan kan je diepvries aardbeien gebruiken uit de supermarkt. Ik weet niet of rabarber ingevroren te koop is, maar deze kan je evt ook weglaten of wachten tot het rabarber seizoen aanbreekt. Dan maak je een aardbeien likeur.

Doe de aardbeien, rabarber, suiker en het vanille stokje in een fles of pot die je goed kan afsluiten. 


Vervolgens schenk je de jenever erbij. 
Dit schud je goed door.
Zet het donker weg voor 4 weken en schud iedere dag even. 


Als de 4 weken voorbij zijn, kan je proeven. 
Is hij niet zoet genoeg voeg dan nog wat suiker toe en laat het nog een week staan met iedere dag schudden.
Is hij wel op de juiste smaak voor jou, schenk de likeur dan door een zeef in een grote schaal.




Daarna kan je hem in een grote mooie fles of meerdere kleintjes schenken en is hij klaar voor gebruik. 
Je ziet dan nog kleine restjes van de aardbeien, vanille en rabarber, wil je dit liever niet, zeef de likeur dan nog eens door een koffiefilter. 
De likeur zal hoe langer hij staat nog lekkerder worden doordat hij in de fles nog verder rijpt. 



De smaak???
Heerlijk! Zoet en fris tegelijk...
en let wel op het is sterke drank... dus gebruik met mate ;)...





Toen ik op de site van Hooghoudt keek kwam ik erachter dat je jenever op veel manieren kan drinken. Je kan er zelfs goed cocktails mee maken! Nieuwsgierig? Neem hier eens een kijkje.



~deze blog werd mede mogelijk gemaakt door de fles uit het pakket
 van De kroon op het werk en Hooghoudt~


1 opmerking:

  1. Leuk, zelf likeur maken! Ik heb nog een fles mispellikeur staan (is eigenlijk te scherp qua smaak) en een heerlijke fles met vlierbessenlikeur en rabarbercello. Die drinken we inderdaad met mate....
    Had jij nog verse aardbeien of gebruik je ze uit de diepvries?

    BeantwoordenVerwijderen