27 maart 2015

Sinaasappelcake

Onze wonderpan wordt volop getest.
Dit keer had ik geen plan voor de smaak en begon....
tot ik ineens bedacht dat sinaasappel ook wel lekker fris en voorjaarachtig is...


Nou had ik het plan omdat er witte chocolade in zit er ook chocoladestreepjes over heen te verdelen
met wat gehakte pistache nootjes... Alleen kwam in in tijdnood en bleef een "kale" cake over die overigens heerlijk smaakte :)

Recept Sinaasappelcake
1 cake

200 gram roomboter
120 gram suiker (in originele cake recepten is dit 200 gram)
4 eieren
200 gram zelfrijzend bakmeel
halve eetlepel sinaasappelextract (ik maakte hem zelf), heb je dit niet gebruik dan sinaasappelaroma.
1 sinaaasappel
100 gram witte chocolade

optioneel
50 gram extra witte chocolade
50 gram pistache nootjes

**Ik maakte deze cake in een wonderpan, maar je kan hem ook in een normale oven bakken. Gebruik dan een normale maat cakeblik, de oven op 160 graden en bak hem in ongeveer een uur gaar. Een sateprikker moet er schoon uitkomen.

Vet de wonderpan in en bestrooi hem met paneermeel of een laagje bloem.
Was de sinaasappel en rasp hem. (De sinaasappel heb je verder niet nodig, schil hem en peuzel hem op of pers hem uit... want weggooien zou zonde zijn toch)
Hak de chocolade in kleine stukjes.
Mix de boter met de suiker zacht en licht van kleur.
Voeg nu een voor 1 de eieren toe, voeg de volgende pas toe als de vorige geheel opgenomen is.
Mix vervolgens in 3 delen het zelfrijzend bakmeel door het eiermengsel tot het een luchtig beslag is.
Nu kan je de sinaasappelrasp en het sinaasappelextract toevoegen en mix het nog even goed door.


Spatel als laatste de gehakte chocolade er door heen.
Verdeel het beslag over de vorm.


Ik bakte hem in 70 minuten gaar op half vuur. 



Tussendoor prikte ik meerdere keren door een van de gaatjes om te kijken of hij al gaar is. Dit doe ik geregeld, zo leer ik mijn pan en tijden kennen. Dat kan ik je dus ook aanraden!


Mocht je hem nou mooi willen maken zoals ik ook wilde.... Smelt dan de overige chocolade en hak de pistache nootjes. Trek met een lepel strepen over de cake en verdeel daar overheen de nootjes.... wel even laten afkoelen... en dan smullen maar!


1 opmerking: