4 oktober 2014

Rode peper zout

Een makkelijke manier om pepers te bewaren is om rode peper zout te maken.
Kost weinig tijd en je hebt een grote smaaksensatie in een potje zitten ;)...

1 heel belangrijke tip...
als je alles maalt en droogt...
haal dan alsjeblieft niet te diep adem...
het slaat heel erg op je adem!

Ik nam 100 gram grof zeezout en 45 gram rode peper.
Hiervoor gebruikte ik onze eigen peperts.

Snijd de bovenkant met de steel af,
(gooi deze niet weg...er volgt nog een recept wat je met deze topjes kan maken)
doe het zout en de pepers in een hakmolen.
Hak het tot een vochtig mengsel.


Smeer dit uit op een plat bord of een schaal.
Dit kan je op een warme dag laten drogen. Het wordt dan een harde koek.
Toen ik dit maakte regende het erg en was de luchtvochtigheid hoog, ik schatte in dat het lang zou duren voor het echt droog zou zijn.
Dus ik zette mijn oven aan op 75 graden en daar was het binnen een uurtje droog.


Tussendoor schepte ik het nog een keer om... 
let op hou je adem in ;)


Als het een harde koek geworden is breek je het in stukken en doe je het weer in de hakmolen en maal je het fijn. Stort het zout in een potje en ook nu komt er veel "stof" vrij wat erg irriterend is..

Heerlijk om dit zout te gebruiken in pittige gerechten, voor marinades of doe het in een leuk potje en geef het kado!

Het witte potje is aardappeltjes zout... dat recept volgt snel ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten