21 oktober 2014

Invriezen: Broccoli en broccoliestronk

Bij de Lidl liep ik tegen een bord op met daarop 
Broccolie 0.39 per pond...
Dat is niet veel, maar ik had net die week ook al broccoli op...
Al een tijdje wilde ik proberen of broccoli lekker was uit de vriezer of weck. 
Wecken wil ik alleen met grote hoeveelheden en daar had ik geen tijd voor...
Dus ik heb het ingevroren
Ik kocht 4 stronken...2 kilo, precies genoeg voor 2 keer...


4 minuten geblanceerd
goed afspoelen en in zakken, 
deze heb ik leeggezogen met een rietje zodat ze enigszins vacuüm zijn.


De stronk van broccoli gooi ik nooit weg, die gebruik ik voor soep.... 
vaak in combinatie met andere ingredienten, maar het is een prachtige manier om meer vitamientjes in de soep te krijgen.... maar ook goed in het kader van No Waste...

Ik had 4 broccoli stronken van het wecken, maar had er ook nog 3 in de koelkast liggen van eerder die week. Deze maakte ik schoon, blancheerde ik 4 minuten, spoelde ik af met koud water en dit ging ook in een grote zak.
Zo kan ik steeds een beetje pakken of zal het afbreken zijn?




3 opmerkingen:

  1. Bloemkool vries ik altijd rauw in dat gaat perfect dus ik ga het ook zeker met de broccoli proberen en wat een goed idee van die stronken ga ik dus ook bewaren.
    Dank je wel voor de tips.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vries eigenlijk alles rauw in, behalve spinazie en andijvie. Groente dan wel bevroren in het water doen als je het gaat koken, anders is het smerig als je het eerst gaat ontdooien. Maar als je het bevroren in de pan doet, gaat het prima en merk je niet dat het is ingevroren.
    De stonken van broccoli gebruik ik ook, net als het donkere groen van prei. Hoorde laatst dat iemand dat weggooit, super zonde want het is prima te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ilse, Ja, de stronk van broccoli is het allerlekkerste voor in de soep. Goed van je om die dan ook in stukjes in te vriezen.
    Ik heb maar een kleine vriezer maar als wij broccoli eten bewaar ik de stronk gewoon in de groentela, zodat ik er na een tijdje 2 of 3 heb en dan maak ik er soep van... zo kan het ook.
    Ik wens je een heel fijne namiddag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen