1 mei 2014

Tuin plannen

Nu we bezig zijn met onze tuin, vertelde Hans over wisselteelt
Iedere groente/plant heeft andere voedingsstoffen nodig en trek dus andere stoffen uit de grond.
Zou je bijvoorbeeld jaar na jaar bonen op dezelfde plek zetten
dan raakt de grond uitgeput en dus zullen je groenten minder goed groeien 
en het risico op ziektes word steeds groter.

Daarom wordt aangeraden om alles ieder jaar op een ander plekje te zetten. 
Houd hierbij rekening met de volgende groepen
bladgewassen
wortelgewassen
peulvruchten
koolgewassen
vruchtgroentes


Dit jaar hoeven we er nauwelijks rekening mee te houden omdat we vorig jaar de tuin nog aan het opzetten waren en er nog maar een paar dingen echt in stonden.
Dus dit jaar krijgt alles gewoon een plekje.
Om al die groente volgend jaar weer een ander plekje te geven moet je wel weten waar het stond...
Ik dacht dat ik dat wel kon onthouden...
maar eerlijk gezegd twijfel ik daar toch wel aan... 
Dus maakte ik een tekening van het gebied waar ons moestuintje zich bevind.
Ik maakte er 2, 1 voor nu en 
1 om te bewaren en te kunnen kopiëren voor andere jaren (leek me wel slim ;)...)



Onderstaande foto is het plan voor dit jaar, maar nog bijna leeg :)
iedere keer zal ik er wat bij tekenen.
Als alles erin staat, zal ik de tekening nog wel een keer plannen



Laatst werd er geopperd dat ik wel een mega tuin moest hebben om alles kwijt te kunnen...
Nou dat valt reuze mee hoor.
We hebben een flinke tuin, maar niet mega en ook het stuk tuin waar de 
groente staan is niet enorm. 
De moestuin beslaat ongeveer 14-15 m2.
De gehele tuin in ongeveer 6,5 meter breed en ongeveer 11 meter breed.

We zijn blij met ons stukje "land" op deze enorme wereldbol!
Het "kleine" stukje waarop we mogen wonen en mogen verbouwen is van ons
en daar zijn we trots op. Daar willen we zo goed mogelijk voor zorgen en daarom teken ik vrolijk verder ;)

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie planning heb je gemaakt.
    Van de wisselteelt was me bekend. Weet je trouwens dat je onder de bonenstokken andijvie kunt planten? Op die manier benut je de ruimte optimaal en de twee versterken elkaar, door de stoffen die ze afgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig. Ik heb ook een schema getekend, zodat ik het volgend jaar kan wisselen. Sommige soorten kun je ook weer beter niet naast elkaar zetten. Ik heb een groentetuinboek waar dat in staat, welke combi's het goed doen naast elkaar en welke niet, daar heb ik ook nog rekening mee gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar Ilse, dat wordt tegen mij ook vaak gezegd.. dat ik teveel erin wil, maar het lukt me nog steeds, en het geeft zoveel voldoening! Ik maak ook tekeningen, en er wordt ook veel heen en weer 'geschoven' (ik doe het op de computer met een bepaald programmaatje ;-) ). Veel plezier met voorpret, zaaien en oogsten straks!

    BeantwoordenVerwijderen