24 maart 2014

Mueslireep vol gezonde ingredienten

Mueslirepen, 
altijd lekker maar zoals met bijna alles wat je in de winkel koopt vol troep....
Al vaak heb ik geprobeerd zelf repen te maken, maar nooit vond ik het juiste recept,
of te veel suiker, of het werd niet krokant genoeg, of...of..of...

Nu heb ik een recept gevonden wat goed in de smaak valt, 
erg krokant is hij niet, maar wel lekker...

Het recept komt uit een tijdschrift wat ik gratis ergens bij kreeg,
maar heel veel ingrediënten heb ik aangepast en zo werd het eigenlijk 
mijn recept ;)

Recept Mueslirepen
trommel vol
3 eetlepels olijfolie
75 gram havermout
25 gram havervlokken
50 gram gepofte spelt (dit kon je kopen bij de Xenos, bij gekruid.nl kan je gepofte rijst kopen, dat werd in het originele recept gebruikt, ook schijn je Rice Krispies van Kellogs te kunnen gebruiken, maar geen idee of daar e-nummers ed in zitten... dus dat zou je even na moeten kijken)
130 gram gedroogd fruit naar keuze (ik nam pruimen, abrikozen en rozijnen, maar alle combinaties zijn mogelijk)
2 eetlepels zonnebloempitten
2 eetlepels sesamzaad
4 eetlepels tarwezemelen
2 eetlepels speltbloem
2 eetlepels lijnzaad
2 eieren
2 eetlepels honing
1/2 theelepel bakpoeder
evt scheutje melk
bakvorm van ongeveer 20x30

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed het bakblik met bakpapier.
Meng alle droge ingrediënten met elkaar.
Kluts de eieren schuimig in een kom en voeg dit ook toe.
Roer met een lepel alles goed door.
Voeg dan de honing en de olijfolie toe en meng alles goed.
Voeg als het erg droog is een klein scheutje melk toe.
Stort het havermoutmengsel in het bakblik en druk het met de lepel goed aan in de vorm.

Bak het in een warme oven in 25 minuten tot hij goudbruin is.
Laat hem afkoelen en snijd hem in repen of blokken.
Hij zal iets kruimelen... de kruimels zijn erg lekker in je yoghurt.


Hier gaan deze koeken geregeld mee in de brooddoos of in de fruitdoosjes.





3 opmerkingen:

  1. Wow, dat klinkt lekker en goed!!! Dankjewel weer, Ilse!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar gaan we mee aan de slag! Kun je ze ook bewaren in de vriezer? En zo ja, enig idee hoe lang?

    Zonnige groet,
    Yvet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvet ik heb geen idee of je ze in de vriezer kan bewaren... sorry dit zal je even moeten testen.

      Verwijderen