27 februari 2014

Lijnzaad crackers

Als mensen horen dat ik weinig tot geen brood eet, vallen ze meestal even stil...
om dan met opgetrokken wenkbrauwen te vragen, hoe ik dan in vredesnaam ontbijt en lunch...

Dan komt van mijn kant een flinke uitleg...
over noten, sla, eieren, griekse yoghurt, eigen gemaakte crackers en cruesli...

Sommigen hun wenkbrauwen zakken dan en willen nog meer weten
andere lachen meewarig en gaan snel verder met waar ze mee bezig waren...

Leuk om die verschillende reacties te merken en daardoor ook te merken hoe verknocht we zijn aan brood en hoe normaal brood is voor ons...
nou niet meer voor mij!


Graag wil ik met jullie een recept delen voor zelfgemaakte lijnzaad crackers...
Super gezond en het voedt heel goed.

Recept Lijnzaad crackers

100 gram lijnzaad
150 gram water
15 gram eiwitpoeder
flinke snuf zout
2-3 flinke eetlepels psyllium-inuline

Roer alle ingrediënten door elkaar.
Smeer de helft van het mengsel in 2-3 delen (crackers) uit op een stuk bakpapier.
Bak de crackers in de magnetron aan een kant in 7 minuten, draai de crackers om en bak ze dan nog 1 minuut.
Blijf erbij want het kan snel verbranden.

Soms maak ik ook kleinere crackertjes om ze te kunnen eten als een toastje. Als ik de brij over een bakpapier heb verdeelt, dan maak ik met een mes of bakspatel alvast wat gleuven in de brij. Dan breken ze later beter en heb je mooie toastjes.


Deze crackers beleg ik graag met wat roomkaas, kipfilet en wat kiemgroente... Zie je het lijkt bijna op een boterham :)




11 opmerkingen:

  1. Oeps, zooo jammer dat de magnetron niet goed is! afgezien van wat je vindt van microgolfstraling: de verhitting van het lijnzaad is op deze manier veel te hoog, waardoor de goede vetten veranderd worden in slechte vetzuren! Niet als vervelende kritiek bedoeld, maar wel als overweging.
    Groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dit niet en heb ik ook nog nooit over gehoord van waar ik gelezen heb over deze crackers. Ze kunnen ook in de oven gemaakt worden.
      Bedankt Petra

      Verwijderen
    2. Ja de microwave golven verwarmen van binnenuit.Dus vanuit de kerin van elke cel. Alles gaat daardoor kapot, bacterien maar ook goede stoffen. Ik bak mijn crackers in de heteluchtoven, ben nog maar net begonnen met bakken en heb nog niet helemaal de juiste temperatuur en duur te pakken.

      Verwijderen
  2. even een vraagje, welk eiwitpoeder gebruik je dan? en hoeveel crackers heb je dan van dit recept?
    eet je er dan 2 als lunch? bedankt voor je lekkere recepten, we hebben er al heel wat uitgeprobeerd!
    groetjes Jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacomien ik kocht mijn eiwitpoeder bij een gezondheidswinkel. Daar moet je de normale hebben (voor te lijnen en niet voor het sporten). Je hebt 5 of 6 crackers van dit recept en je kan er idd 2 eten, beleg ze lekker dik en eet er evt nog een gekookt ei bij.
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  3. Die crackers zien er fantastisch uit, dat ga ik ook eens proberen. Ik heb al heel wat broodloze perioden achter de rug in mijn leven en inderdaad kijken mensen je heel raar aan. Maar ook zonder brood kun je ontzettend lekker eten. Keus genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen zuinige student! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die gek aangekeken wordt ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  4. Hoi,

    Zouden ze zonder eiwitpoeder ook goed lukken? Dat heb ik niet in huis.
    Het lijkt me erg lekker, eigenlijk maak ik ze veel te weinig zelf crackers. Erg lekker die je er meer op je blog hebt staan.

    Ik koop trouwens psyllium-inuline per kilo bij gekruid.com dat is de voordeligste die ik kan vinden ;). Psylliumhusk gemalen heet het daar, precies hetzelfde.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, het kan ook, maar ze zullen minder verzadiging geven. Eitwitpoeder zorgt ook voor een deel van het langer verzadigd zijn. Je moet dan wat minder water toevoegen en misschien wat meer psyllium inuline. Eitwitpoeder is ook voor meerdere dingen te gebruiken hoor, gebruik het ook in smoothies en in koolhydraatarme flensjes... Ben benieuwd...
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  5. Heel lijnzaad wordt niet opgenomen in je lichaam....komt er zo weer uit.
    Je moet het malen om van de voedingstoffen gebruik te kunnen maken.
    Zelf ben ik geen voorstander van de magnetron, liever gebruik ik de oven.
    De magnetron vernietigt de energie in het voedsel...
    gr Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Caroline,
      Ik had op dat moment alleen hele lijnzaad in huis, normaal maak ik 't ook van gebroken lijnzaad. Je kunt deze crackers ook in de oven maken!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen