16 december 2013

Appel-kaneel cruesli

Cruesli wordt hier veel gegeten en dus genoeg reden om flink uit te proberen.
Laatst droogde ik appeltjes, maar er zaten er flink wat vast aan het rooster. Deze moest ik losbikken en had dus veel gebroken gedroogde appeltjes. 
Die heb ik bewaard (want eten weggooien doen we natuurlijk niet) en maakte er deze heerlijke cruesli van.



Recept Appel-kaneel cruesli
bakplaat vol

(ik gebruikte als maat een senseo kopje)

2 kopjes hazelnoten
2 kopjes hazelnoten (deze hakte ik)
2 kopjes havervlokken
1 kopje havermout
1 kopje lijnzaad
1 kopje volkoren meel
1 kopje rozijnen
2 kopjes gedroogde appeltjes in stukjes
50 gram appelstroop (ik gebruik er 1 zonder suiker)
100 gram roomboter
3-4 flinke eetlepels kaneel

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Zet een bakplaat met bakpapier klaar.
Hak 2 kopjes hazelnoten.
Doe de hazelnoten, gehakte hazelnoten, havervlokken, havermout, lijnzaad, volkorenmeel en de kaneel in een beslagkom en roer het even goed door.
Smelt de appelstroop samen met de roomboter en voeg bij de droge ingredienten toe.
Roer goed door, het moet een soort koekjesdeeg zijn wat niet tot 1 bal te vormen is en dus steeds weer in kleine stukjes uit elkaar valt.
Blijft het te droog, voeg dan nog wat gesmolten roomboter toe.
Spreid de mix uit over de bakplaat.
Bak deze in 20 minuten gaar en bruin.... let wel op dat het niet verbrandt.
Haal de bakplaat uit de oven en laat de cruesli afkoelen.
Voeg dan de gedroogde appeltjes en de rozijntjes toe en roer het goed door!

Dit blijft in een afgesloten pot zeker een maand goed.

Eet smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten