15 november 2013

Pompoensoep


Als je dan toch met pompoenen werkt, 'moet' je natuurlijk ook soep maken.
Ik had geen idee en ging op zoek naar een recept.
Al lezen op het internet, kwam ik er wel achter dat er niet 1 specifiek recept is en dat mensen variëren naar hartenlust...
Mooi daar hou ik van!
Hier is dus mijn versie...
Pompoen is redelijk zoet en ik wilde geen zoete soep en koos ik dus ook voor flink wat andere ingredienten. Ook wilde ik de pompoen roosteren omdat volgens de recepten 't lekkerste resultaat geeft.

Recept Pompoensoep
1 pan

500 gram schoongemaakte pompoen
1 prei
1 ui
2 tenen knoflook
peper
zout
olie
balsamicoazijn
1 winterwortel
1 laurierblaadje
1 liter kippenboullion vers of van een blokje

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Je kan als je de pompoen roostert kiezen of je hem wilt schillen of niet.
Ik heb hem niet geschild, maar dus wel goed geboend.
Snijd deze in grove stukken en verdeel deze over een bakplaat.
Maal wat verse peper en zout over de pompoen.
Sprenkel er wat balsamicoazijn overheen.
En leg de teentje knoflook erbij.
Rooster dit alles in een half uurtje zacht en gaar.

Snijd ondertussen alle andere groentes fijn en bak deze in een scheutje olie zacht.
Als het goed gaar is, kan je zo het vruchtvlees uit de schil schrapen met een lepel.
Voeg het vruchtvlees toe aan de pan met de overige groente en pureer dit alles.
De kippenbouillon kan je nu naar smaak toevoegen, afhankelijk van je smaak qua dikte.
Voeg ook het laurierblaadje toe en laat dit alles nog een half uurtje zachtjes pruttelen.
Maak op smaak met wat peper en zout.

Lekker met een volkoren-kaastosti!

Eet smakelijk!


1 opmerking:

  1. Klinkt ook goed! Met komijn en kokosmelk... Gelukkig zijn die dingen groot genoeg ;) en kan je er veel van maken ;)
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen