21 oktober 2013

Zeeuwe bolussen

Soms kom je recepten tegen waarvan je gewoon weet dat je ze moet proberen ... kennen jullie dat?? Zelfs al weet je dat 't geen gezond recept is... Dat was dit keer het geval... en?? Super lekker en ga het zeker vaker maken. Maar wel om met mate te eten.. Dus vooruit ik deel dit lekkere recept ook met jullie ;)

Ik gaf aan een vriend bolussen als bedankje, deze vriend maakte voor mij labels
die ik aan mijn eigen gebakken kadootjes kan hangen...Echt super leuk... Dit was een bedankje... en hij (die graag fotografeert) maakte er een mooie foto van... dus bedankt Henk!!! 

Het recept wat ik als eerste probeerde kwam van het blog Eenvoudig leven af. Toch vond ik het een te plakkerig deeg. De 2e keer heb ik het aangepast en dat klopte beter. Dus hierbij mijn variant op bolussen... Het enige commentaar wat ik hier kreeg is dat ze iets krokant waren... wat wonderlijk makkelijk opgelost werd, door ze in te vriezen. Eenmaal ontdooid zijn ze zacht en gigantisch plakkerig.. zoals 't hoort, een bolus schoon eten kan niet.... :)

Recept Zeeuwse bolussen
2 platen vol

Deeg:
300 gram melk
30 gram boter
1 ei
10 gram zout
7 gram gist
500 gram bloem (evt nog wat extra als 't deeg te nat is)

Suikerlaag (niet mee kneden)
250 gram bruine basterdsuiker
2 eetlepels kaneel

Kneed met een broodbakmachine, kneedmachine of met de hand van alle ingredienten een soepel deeg.
Laat het deeg in een ingevette bak een uurtje rijzen.
Meng ondertussen de suiker en de kaneel in een bakje.
Na een uurtje is het deeg verdubbeld en als je er in prikt met je vinger en er een gat zichtbaar blijft is het goed gerezen.
Verdeel het deeg dan in stukjes van ongeveer 60 gram.
Druk/rol deze stukjes door het suiker-kaneelmengesel.


Laat de stukjes een kwartiertje rusten.


Rol dan de stukjes uit tot lange slierten en rol deze weer door het suiker-kaneelmengsel.
Wikkel het deegstukje om je vingers tot een rolletje en stop het eindstukje in het midden weer naar binnen.
Heb hier dus ook geen foto's van omdat m'n handen te vies waren ;)
Na een paar keer oefenen lukt dit vast wel en let op je zit van top tot teen onder suiker


Leg ze op een bakblik en laat ze nog een half uur rijzen.
Verwarm ondertussen de oven voor op 220 graden.
Schuif de bolussen in de oven en bak ze af in 10 minuten.
Haal ze na het bakken direct van de bakplaat af, anders zitten ze door de suiker vastgeplakt.


Eet smakelijk en tel je vingers even na als je ze op hebt ;)...





12 opmerkingen:

  1. Oh wat lekker, dit ga ik zeker eens proberen! Ik kreeg ze voor het eerst bij mij schoonmoeder en áls ik ze eet moet ik aan haar denken. Onze kinderen vinden ze ook heerlijk, maar ze zijn zó duur. De moeite van het zelf maken waard. Als we ze eten, eten we ze op zondag als extraatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn idd duur, maar als je ze zelf maakt absoluut niet!
      En zo lekker.... En extra leuk als je er een herinnering aan hebt...
      Succes
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  2. Ooo, wat doe je me aan?!! Er zitten nu twee broden in de oven, maar deze week zullen ze er zeker ook in komen! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry.... ;) zal 't niet meer doen ;)
      Of wel....
      Ben benieuwd wat je er van vind!?
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  3. Lieve Suzanne,
    Je bent altijd welkom te komen gluren in m'n keukentje :)
    Dit is super leuk om te maken, maar je zit helemaal onder... Hahah
    Inspiratie haal ik zeker bij andere bloggers vandaan, heel waardevol!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ideaal om dit weekend te maken! Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg bedankt, namens het hele gezin! Ik heb deze bolussen gemaakt en we hebben gesmuld. Fijn recept, handig, makkelijk, en vooral lekker! Bedankt voor het delen en ik kom graag op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat ze gelukt zijn en nog fijner om te horen dat je graag even komt kijken op m'n blog! Bedankt!
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  6. Hoi,

    Heb ze vanavond gebakken en ze zijn erg lekker!
    Hier is het aardig schoon gebleven :)
    Heb de bolletjes geslingerd ipv gerold tot een sliert en dat werkte goed.
    Ga het zeker nog eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook een goed idee inderdaad! Bedankt voor 't delen en fijn dat ze gelukt waren ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
    2. Vandaag 2 porties gemaakt. Heb donderdag een verwenavond op mn werk waar ze zeker ook zullen smaken (wilde taart bakken maar denk niet dat ik daar voor donderdag tijd voor heb en anders zijn ze voor zaterdag ;))

      Verwijderen
    3. oh leuk dat je helemaal aan 't bolus bakken bent!
      Erg lekker en niet duur om te maken, belachelijk hoe duur ze altijd in de winkel zijn...
      Veel plezier ervan!

      Verwijderen