26 oktober 2013

Stoofperen wecken

Bij van Os kochten we 10 kilo stoofperen.
Deze wilde ik gaan wecken.
Dus op zaterdag zaten we 10 kilo weg te schillen.




Deze gingen in de pan met suiker, kaneel, klein beetje kruidnagel en flink rode wijn. 
(onderaan staat mijn recept)


Na heel wat uurtjes stoven, konden ze in de potjes en 
in de weckketel.






Na 30 minuten waren ze klaar en heb ik nu heel trots m'n eerste geweckte spulletjes staan...
Ik vond het erg leuk om te doen, maar toch ook best wel een beetje spannend de eert keer ;)




Recept Stoofperen
2 kilo

2 kilo stoofperen
3/4 kopje (senseo) suiker
kaneel 
evt snufje kruidnagel
1/2 fles wijn

Schil alle stoofperen en haal de klokhuizen eruit.
Snijd ze in kwarten.
Verdeel de suiker en de kaneel over de peren.
Giet de wijn erbij en vul de pan tot alle peren net onder staan.
Breng de peren aan de kook en zet het dan helemaal half.
Laat de peren zeker 2,5-3 uur zachtjes stoven.

Je kunt ze warm of koud eten. 
Als 'groente' of als toetje...

Je weckt ze op 90 graden, voor 30 minuten lang.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Erg leuk en lekker! Wij hebben zelf een stoofperenboom, die elke jaar een kist peren oplevert.
    (Helaas valt er ook heel veel vroegtijdig naar beneden) Maar in 2011 was het pas écht feest...toen hadden we 10!! kisten. Ik ben dat jaar ook gaan wecken en geniet nog steeds van de inhoud van de potten. Maar eerst gaat de nieuwe oogst weer in de pan! Ik laat de suiker weg en stoof de peren in plaats van in de rode wijn, in een kwart fles rode port en voeg er nog een sterrretje anijs bij. Oók heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat heerlijk een eigen boom! Ben stiekem wel een heeeeeel klein beetje jaloers ;) en wat een rijkdom 10 kisten... Heerlijk.
      Met port en steranijs klinkt ook goed, zal ik ook eens proberen! Bedankt voor de tip.
      Liefs Ilse

      Verwijderen
  2. Ik heb sinds april een moestuin en daar stond al een stoofperenboom in! Hij hangt nu VOL en ik wil gaan proberen te wecken met uw recept, ik ben benieuwd! Ook heb ik één bloesem in een fles tot peertje laten rijpen en wil proberen perenlikeur te maken. Dat had ik eens gezien op tv en lijkt me gewoon geinig. bedankt voor de recepten!
    Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen