3 oktober 2013

Courgette zaden en rucola zaden

Er was bij ons een courgette tot het formaat enorm uitgegroeid.
Toen ik hem opensneed, waren de normaal zo kleine pitje, ook uitgegroeid tot enorm.

Dit bracht me op 't idee om deze te drogen en volgend jaar weer te zaaien.
Ik haalde de pitten uit de courgette en leg deze op een 
keukenpapiertje. Als de pitten redelijk droog zijn, leg ze dan op een schoon keukenpapiertje.

Ik liet deze pitten een paar weken drogen op m'n aanrecht.
Toen ze helemaal goed droog waren heb ik ze in een koffiefilter zakje gedaan.
Had ergens gelezen dat dat de beste manier is om zelf geoogste zaden te bewaren.

Volgend voorjaar hoop ik ze uit te zaaien... dus wordt vervolgd...




Zo gebeurde het ook met de doorgeschoten rucola.
Als rucola doorschiet krijgen ze mooie bloemen... laat deze doorbloeien en je zal dan als vanzelf een soort peulen zien verschijnen.
Deze peulen heb ik toen ze erg dik eruit zagen geplukt en ook deze zitten in een koffiezakje.

Ook hiervoor geldt...
...wordt vervolgd...


Het viooltjes zaad is best een leuk verhaal.
Ik werk op een bloemenafdeling van een Jumbo bij ons in het dorp.
Erg leuk om toen!
Ik was bezig om de viooltje te verzorgen die we hadden staan, toen m'n oog getrokken werd naar een raar bloemetje tussen de viooltjes.
Toen ik het beter bekeek bleek het om een uitgebloeid viooltje te gaan vol met zaad.
Prachtig om te zien... alle zaadjes keurig op een rijtje en gewoon mooi om naar te kijken!
Helaas kreeg ik ze niet goed op de foto en tegen de tijd dat ik thuis was waren de meeste zaadjes uit het uitgebloeide bloempje in het zakje beland.
Hier onder een foto die ik vond op internet van hoe ik het aantrof in de planten op mijn werk.


Ik bewaar deze zaadjes en hoop ze volgend jaar te zaaien... 
wederom....
...wordt vervolgd....

Leuk om zo te experimenteren.
Hebben jullie hier soms ervaring mee?



4 opmerkingen:

  1. Nee, ik heb hier geen ervaring mee. Maar ik moet zeggen dat het wel begint te kriebelen als ik jouw blogje lees. Dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een experiment... dus heb echt geen idee, maar hoop zo dat dit lukt!

      Verwijderen
  2. Ik hoorde pas dat soms als je doorkweekt met courgette het hele bittere vruchten oplevert. Scheen echt niet te eten te zijn.
    Heb hier zelf totaal geen ervaring mee, maar misschien idee om 'voor het geval dat' er ook een paar gewoon te kweken? Dan heb je in elk geval een deel van de oogst 'goed eetbare courgettes'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt! Hoe zou dat komen dan? Ga 't wel proberen, maar dan wel dit in m'n achterhoofd ;)

      Verwijderen