13 mei 2013

Oma's rabarbermoes

Rabarber....



Meningen zijn erover verdeeld. Of je vind het lekker of je vind het vies. Ik val onder de groep die het vies vind, samen met onze jongste de gruwelt ervan. Hans en Thomas aan de andere kant smullen ervan! Grappig hoe 't verdeeld kan zijn.

M'n schoonmoeder maakte altijd van hun eigen gekweekte rabarber rabarbermoes. Heerlijk volgens de geleerden, het seizoen is weer begonnen van rabarber en kocht gelijk wat. 

Het word hier als toetje gegeten waar gele vla door word geroerd. Maar je kan het zonder de gele vla ook als moes voor bij de maaltijd eten, ipv bv. appelmoes.

Recept Oma's rabarbermoes
grote schaal

500 gram rabarber
60 gram suiker
1/2 liter gele vla
water

Snijd een stukje van de bovenkant en onderkant af.
Trek de "schil" in slierten eraf.
Snijd de rabarber in stukjes van 1-2 cm.


Doe de rabarber met de suiker en een klein scheutje water in een pan. (je kan later altijd nog wat water toevoegen)
Breng dit aan de kook en laat het ongeveer in een kwartier tot moes koken.


Is het nog iets te dun kan je het binden met wat aardappelszetmeel.
Nu heb je moes, dit kan je lauw of afgekoeld bij de maaltijd eten.

Wil je er een toetje van maken, roer er dan als het is afgekoeld is een halve liter gele vla doorheen.



Eet smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Ik lust het puur. Gekookt. Met wat rietsuiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh heerlijk rabarber, maar hier ben ik de enige die het lekker vind. Kun je nog een tip geven hoe je er rabarber, compote van kunt maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om hier en op Facebook te lezen dat toch nog best veel mensen rabarber lusten!
    @lange vrouw, om eerlijk te zijn geen idee, heb even gegoogled voor je, onderstaande link kwam ik tegen en vond ik zelf erg leuk om te lezen!
    http://www.smulweb.nl/artikelen/153175/Rabarber

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier vinden we het heerlijk, ik doe er ook nog kaneel in maar zonder de vla. Lekker voor na de maaltijd.
    Wat leuk is, is dat wij het van onze eigen moestuin hebben, dus vers van het land. Heerlijk. En groeien dat dat doet Pffffffffff.
    Fijne dag en erg bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een vriend van mij heeft nog nooit rabarber gegeten, met wat voor soort groente/fruit/rabarber kan je de smaak het beste vergelijken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poef goede vraag... Het is zuur... maar met een echt eigen smaak... dus gewoon lekker proberen ;)

      Verwijderen