21 maart 2013

Tapenade

Ik vind tapenade heerlijk. Zeker voor bij een salade, bij de pasta of voor op brood. Jammmie... Het liefst maak ik hem zelf, zodat ik zelf mijn ingredienten kan kiezen en hem wat grover kan maken. Je kan de tapenade ook smeerbaar maken, dan moet je hem even fijnmalen in een blender/keukenmachine. Eerst volgde ik altijd het recept van Gezond leven van Jacoline, ondertussen ben ik er wel achter gekomen dat er niet exact recept bestaat of dat je dat nodig hebt. 
Laatst kocht ik op de Culimarkt in Dordrecht super lekkere zwarte olijven. Daar ging ik oa. tapenade mee maken. Van de marktman kreeg ik een tip om ipv. pijnboompitten cashewnoten te gebruiken. Pijnboompitten zijn een stuk duurder dan cashewnoten en cashew's zijn ook erg lekker. Leuk om te gaan proberen. 
De smaak? Geweldig! Echt lekker... Ik gebruikte de gezouten variant, je zou ook voor de ongezouten variant kunnen kiezen. Ook had ik geen parmazaanse kaas in huis, maar wel hele oude Hollandse kaas, deze heb ik heel fijn geraspt, ook dat ging erg goed! Neem mijn recept niet te nauw, geef er je eigen draai aan!



Recept Tapenade
bakje

4 grote zongedroogde tomaten
1-2 tenen knoflook
1 handje zwarte olijven
1,5 handje groene olijven
1 handje cashewnoten
1,5 handje geraspte oude kaas
scheutje olijfolie

Rasp de oude kaas.
Hak alle ingredienten (behalve de kaas) fijn, je kan zelf de grofheid bepalen.
Roer alles goed door elkaar.
Voeg de kaas en een scheutje olijfolie doorheen.
Voor de beste smaak zet je hem minimaal een paar uur in de koelkast, de smaak word dan meer een geheel.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten