4 maart 2013

Kruier met zongedroogde tomaten en parmezaanse kaas

Ik bak heel veel zoet brood, voor mijn mannen, maar ook voor bestellingen. Zelf ben ik niet zo'n zoet brood type, ik hou meer van hartig brood. Vorige week wilde ik dus heel graag een brood bakken wat ik vooral zelf erg lekker vind, natuurlijk eet de rest van het gezin ook wel mee... maar ik zit denk ik het meeste te genieten.

Het idee is gebaseerd op een pizza-kruier of een kaas-uienkruier. Ik maakte er 3, alle 3 met zongedroogde tomaten, pesto en parmezaanse kaas. Op 1 van de broden heb ik ook nog olijven gedaan. Een brood wat heerlijk is voor bij de borrel, een kop soep, een heerlijke salade, maar ook zo "kaal" is het heerlijk brood! Jammie komt zeker vaker op tafel hier..



Dit is wat ik maakte

Recept Kruier met zongedroogde tomaten en parmezaanse kaas
3 kleinere broden

500 gram bloem
300 gram water
7 gram gist
10 gram zout
2 eetlepels geraspte parmezaanse kaas
2 theelepels pesto
5 zongedroogde tomaten
olijven naar smaak

Kneed in 15 minuten een deeg van de bloem, gist, zout en het water. 
Doe het deeg in een ingevette kom en zet deze afgedekt weg.
Laat het deeg rijzen, tot het in volume is verdubbeld, duurt ongeveer een uur. (het is genoeg gerezen als je er met een vinger inprikt en er een gat achterblijft in het deeg, vult het gat zich weer snel, laat het dan nog even verder rijzen)
Snijd intussen de zongedroogde tomaten fijn, meng deze met de pesto, parmezaanse kaas en evt. de olijven, zet dit mengsel weg tot je het gaat gebruiken.
Stort het deeg het aanrecht en verdeel het in 3 stukken.
Duw het deeg uit tot een ovaal lapje, vouw het bovenste stuk tot het midden terug en druk de naad goed dicht. 
Doe hetzelfde met het onderste stuk. 
Knijp dan de het bovenste en onderste stuk goed dicht. 
Draai het brood om en leg het op een bakplaat. 
Knip met een schaar het brood open en duw het deeg iets uit elkaar.
Lastig om het beknopt uit te leggen, op deze site staat een geweldige uitleg incl. stap voor stap foto's. Ik raad je dus aan om deze site ook even goed te bekijken!
Verdeel het tomaten-kaasmengsel over de 3 broden.
Dek de broden af en zet ze weg om te rijzen voor ongeveer 50 minuten.
Verwarm de oven voor op 230 graden.
Bak de broden in 25 minuten gaar en mooi bruin.
Mocht het brood te donker worden, dek het dan af met een stuk aluminiumfolie.

Even afkoelen en smullen maar!

Eet smakelijk!


Van wat voor soort brood houden jullie?
Zoet of hartig brood?
Bakken jullie wel eens zelf brood?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten