1 maart 2013

Beenham met gebakken perzikken en peper-cognacsaus

Deze beenham maak ik vaak klaar. Als er thuis gasten komen eten, met de feestdagen of gewoon omdat het "zo-lekker-is".Ik gebruik voor de saus een zakje, omdat zelf deze saus maken me nog niet gelukt is, het mist dan altijd iets. Maar vooruit moet een keer kunnen. Je kunt de beenham van tevoren maken en opwarmen als je hem nodig hebt, zo gebeurd het ook wel eens dat we er 2 dagen van eten.. mmmm en dat vinden we helemaal niet erg ;)
Het orginele recept maakte mijn moeder vroeger wel eens. Alleen dat was met varkenshaas, abrikozen en amandelschaafsel. Door de jaren heen heb ik mijn eigen twist aan dit gerecht gegeven, maar mam in ieder geval bedankt voor deze basis!




Recept Beenham met gebakken perzikken en peper-cognacsaus
Voor hoeveel personen is afhankelijk van de grote van je beenham

1 beenham
1 blik perziken
1 zakje pepersaus van Honig
flinke scheut cognac
boter
evt wat amandelschaafsel

Verwarm de boter in een braadpan en bak de beenham bruin aan.
Zet het vuur laag en bak hem in 1 uur gaar, met de deksel schuin op de pan.
Als je amandelschaafsel wil gebruiken, rooster deze dan lichtbruin in een droge koekenpan.
Als je het gelijk wilt eten haal dan de beenham uit de pan en dek hem af met folie. Als je hem later wilt opwarmen, doe de rest dan vlak voor je gaat eten.
Snijd de perziken doormidden (heel laten kan ook, maar als je ze snijd heeft iedereen wat meer).
Doe wat nieuwe boter in de pan erbij en verhit deze weer. 
Bak de perziken tot ze mooi gekarameliseerd zijn, blus ze dan af met een klein beetje cognac.
Bereid intussen het pakje saus zoals staat beschreven, als hij heeft gekookt doe er dan een hele flinke scheut cognac bij. Laat dit alles doorwarmen.
Leg de beenham er tussen en zet het gas laag en hou ze warm tot het opdienen.
Snijd de beenham in mooie plakken en leg ze op een schaal.
Schep alle perziken erbij en doe een beetje saus over het vlees en de perziken en garneer evt. me de geroosterde amandelen.
Serveer de rest van saus er los bij!

Dit is lekker met knoflookaardappeltjes uit de oven, salade, brocolie en sperzieboonrolletjes.

Kijk uit voor je vingers, want je eet ze erbij op als je niet uitkijkt!

Eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten