9 januari 2013

Preiquiche

Prei niet de eerste groente waar ik aan denk als ik mijn boodschappenlijstje maak, maar toch eten we het hier wel eens. Niet heel veel, want de jongens vinden het echt niet lekker, maar voor de afwisseling staat het toch wel eens op het menu en dat is smullen. Bijzonder fris door de sinaasappelschil en vol van smaak door de Italiaanse kruiden.
Ik maak hem als quiche omdat ik er dan geen aardappels bij hoef te eten. Deze quiche is GOK-groen als je de paneermeel weglaat. Je kunt de slagroom en eieren ook weglaten en dan is het meer een ovenschotel (denk aan witlof uit de oven met ham en kaas), die variant is ook heerlijk, maar vult niet genoeg om als complete maaltijd te dienen.



Recept Preiquiche
2-3 personen

2 middel preien
4-6 plakken ham
4-6 plakken kaas
geraspte schil van een halve sinaasappel
2 theelepels italiaanse kruiden
2-3 eetlepelspaneermeel
2 eieren
75 ml slagroom

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Maak de prei schoon en snijd ze in 4-6 stukken, hangt af van de grote van je prei.
Kook de preistukken 10 minuten in water met zout.
Wikkel de prei eerst in een plak kaas en dan in een plak ham en leg de rolletjes in een ovenschaal.
Roer de slagroom en het ei los en schenk dit er overheen., de prei zal niet onderstaan zoals bij andere quiches vaak wel zo is.
Meng de paneermeel, sinaasappelrasp en italiaanse kruiden en strooi dit over de preirolletjes.
Bak de quiche in 20-25 minuten gaar en bruin in de oven.

Eventueel nog een salade erbij en smullen maar!

5 opmerkingen:

  1. Ohhh wat ziet dat er goed uit zeg!

    Hartelijke groeten,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lukt me even niet om aan te melden, maar probeer het later nog een keer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda!
      Leuk dat je m'n recept hebt gelezen en om een berichtje achter te laten!
      Het is erg lekker en kan het je van harte aanbevelen om eens te proberen!
      Ik hoor 't wel als je 't een keer hebt gemaakt
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  3. Hoi Ilse,
    even een vraagje hoor, over die sinasappelrasp, doe je dat gewoon ook met je kaasrasp? en hoe smaakt dat dan, gewoon naar sinasappel? beetje domme vraag misschien, maar heb het nog nooit gedaan, groetjes Jacomien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacomien
      Domme vragen bestaan niet!
      Ik rasp mijn sinaasappels idd op een normale rasp. Op de fijne kant dan. Let wel op dat je het witte niet mee raspt, dat is bitter. De smaak van de rasp is inderdaad de smaak van sinaasappel! Heerlijk...

      Verwijderen