16 januari 2013

Speltbroodjes met havervlokken



De laatste tijd bak ik aardig wat met speltmeel en speltbloem. Spelt is reuze gezond, lees hier waarom spelt zo gezond is! Ik vlocht deze broodjes en bakte ze voor kerst.In dit recept zitten havervlokken verwerkt, havervlokken zitten vol met vitamine B (goed voor je zenuwstelsel en botten). Er zit meer goede vetten in dan in andere granen en is dus veel gezonder en zal je een langer verzadigd gevoel geven. Ze zitten daarnaast ook vol met vezels en dat is giga goed voor darmen en een goede stoelgang. 

Recept Speltbroodjes met havervlokken
12 broodjes

300-315 gram water (begin met 300 gram, blijft het te droog kan je altijd nog wat water toevoegen)
250 gram speltmeel
250 gram speltbloem
10 gram zout
7 gram gist
75 gram havervlokken en nog wat extra voor de bovenkant

Kneed van de ingredienten in een kwartier een soepel deeg.
Doe dit over in een ingevette kom, dek deze af en zet hem ongeveer een uurtje op een warme plek.
Het is genoeg gerezen als je er met je vinger inprikt en het gat blijft staan.
Stort het deeg op je aanrecht en dek het af, laat het nog 20 minuten rusten.
Verdeel het deeg in stukken van ongeveer 75 gram.
Bol de bolletjes deeg op en maak ze mooi rond.
Wil je ze vlechten net als ik deed, kijk dan hier voor de werkbeschrijving.
Druk de broodjes in de havervlokken en leg ze op een bakplaat met bakmatje.
Dek de hele bakplaat af en zet deze op een warme plek voor ongeveer 50-60 minuten.
Verwarm ondertussen de oven voor op 230 graden.
Na het uur schuif je de bakplaat de oven in en zet je onderin de oven een schaal met kokend water. Dit zorg dat de broodjes wat krokanter worden. Als de broodjes beginnen te kleuren, haal je het bakje weg.
De broodjes bak je in 12-15 minuten gaar en bruin.

Even laten afkoelen zodat je je handen niet brandt en smullen maar!


4 opmerkingen:

  1. Goede avond Ilse.
    heb een vraag ?
    kan ik deze broodjes ook met wijnsteenzuur bakpoeder bakken in plaats van gist?
    Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annie

      Ik ben er niet bekend mee, ik heb altijd geleerd dat gist een andere werking heeft dan bakpoeder, backing soda en wijnsteenzuur... Dus ik kan je geen goed antwoord geven.
      Maar waarom zou je 't niet met gist willen bakken?

      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. Hoi Ilse,

    Vandaag heb ik een poging gewaagd om mn eerste speltbroodje te bakken in de oven, het deeg is nu aan het rijzen. Als het lukt wil ik dit recept ook gaan proberen. Weet je of je alleen speltmeel kan gebruiken en geen speltbloem (dus bloem vervangen voor meel)? Ik heb het deeg gewoon met mn handen gekneed, ik vond dat je niet eens heel lang hoefde te kneden voor een mooi deeg. Ik ben benieuwd of het lukt dan ga ik vaker zelf brood bakken.

    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan speltbloem door speltmeel vervangen en andersom. Hoi dan wel rekening met de volgende dingen: speltmeel neemt iets meer water op en dus zal je misschien iets meer water toe moeten voegen (eetlepel per keer), speltmeel is zwaarder en zal je broodjes wat minder luchtig maken en ze zullen meer vullen en als laatste speltbloem rijst feller, dus misschien kan 't rijzen wat langer duren of je kan bv 1 of 2 gram meer gist toevoegen!

      Ben benieuwd of ze gelukt zijn!
      Succes

      Verwijderen