29 december 2012

Oliebollen en appelbeignets

Ik had nog nooit oliebollen gebakken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dat vlak toch echt meer van 't gemak was. Ideaal gewoon een zak kopen bij de jumbo, bakker of die van 't goede doel. Hoe dichterbij oud&nieuw kwam hoe vaker ik er over dacht om ze zelf te maken, omdat de kwaliteit van de bollen doe je koopt nooit constant is en geregeld te wensen over laat. Ook vind ik oliebollen vaak prijzig, dus waarom niet zelf proberen? Heb de ingredienten gewoon in de kast staan. Ik moest er alleen even op uit voor een ijsbolletjes-tang en metalen schuimspaan. Want ik vermoed dat die van mij de hete olie niet zal overleven. 


Ik heb meerdere recepten gelezen en allemaal gaven ze weer een stukje extra informatie over het oliebollen bakken. Leuk om eens wat nieuws te proberen... Ook al verbaasde het sommige mensen dat ik ze nog nooit gebakken had. Nu dat is nu veranderd en ik weet 't al nooit meer oliebollen kopen, maar bakken! Zo lekker, vers, knapper aan de buitenkant en
 zacht vanbinnen en precies de 
vulling die ik lekker vind!


De zooi? Dat viel reuze mee. Heb ondanks het slechte weer alle ramen deuren opgezet en de kachel uit ;)! Afzuigkap aan, kinders een dikkere trui aan en bakken maar. Ik bakte in een pan op het gasfornuis. Zo hoef ik dus niet gelijk m'n hele frituurpan te reinigen. Het spetterde haast niet en dus was een doekje over het fornuis en aanrecht voldoende. Manlief zat over de geur in, maar de viste van vanavond rook niet eens dat ik binnen had staan bakken! Ik heb ze in de vriezer gedaan en haal ze 31 december s middags eruit en warm ze in de oven op 150 graden in een kwartier op.




Ik maakte de helft van dit recept. Ik had geen verse gist, maar gebruikte 1/3 deel droge gist. Ook voegde ik 100 gram meer vulling toe. Ik gebruikte appel en rozijnen.




Omdat ik toch bezig was en nog goudrenetten over had wilde ik graag ook maar beignets proberen te bakken. Dat deed ik volgens dit recept. Heel smaakvol, daar hoeven we dus ook niet meer voor naar de winkel.




Fijne jaarwisseling!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten