4 december 2012

Bruine bonensoep

Wat doe je met de bruine bonen die je over hebt van de dag ervoor.... Ja ja heerlijke bruine bonensoep maken. Moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit had gemaakt, maar het thuisfront vroeg erom, dus ik met het restje bruine bonen de keuken in.
Omdat ik de smaak niet kende en geen idee of ik het lekker zou vinden heb ik voor het gemak een pakje saus gekocht van Honig. vol met E-nummers. Om te proberen was het goed en de smaak was super. Jammer dat ik dat nou nog nooit eerder heb gemaakt. De volgende keer ga ik hem wel helemaal zelf maken en ik dan zet ik het recept er uiteraard ook op.
Het was best veel en dus hebben we er meerdere keren van kunnen eten. Hoe langer hij stond hoe lekkerder hij werd. De soep kan ook goed ingevroren worden, dus wees niet bang om wat meer te maken dan je perse nodig hebt.
Omdat ik het pakje van Honig niet genoeg vond heb ik zelf nog wat gesleuteld aan het recept, dit is wat ik maakte:

Recept Bruine bonensoep
voor 3 liter soep

2 pakjes Honig mix voor bruine bonensoep
halve rookworst
150 gram spekjes
150 gram soepgroente
200 gram bruine bonen (vers, een restje of evt. uit een pot)

Doe 3 liter koud water in een grote pan, roer met de garde de mix erdoor en breng dit aan de kook.
Snijd ondertussen de rookworst in de lengte doormidden en snijd deze in smalle plakjes.
Bak de spekjes krokant in een hete pan.
Als de soep kookt, voeg je er de (uitgelekte) bruine bonen, spekjes, rookworst en soepgroente bij.
Laat dit nog 20 minuten koken en roer het geregeld goed door.

Heerlijk met een stuk brood op een winterse dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten