11 november 2012

Speculaascakejes

5 December komt steeds dichterbij en wat een lekkers allemaal. In de winkel kopen is handig en lekker, maar ik vind dingen zelf maken zo leuk en zo weet ik ook wat erin zit.

Op de blog: Uit de keuken van Levine kwam ik een speculaascakejes recept tegen en ben die maar eens gaan maken en wat een heerlijk cakeje! Luchtig en zacht en mmm die heerlijke smaak van speculaas.
Ik kon het niet laten wat dingen aan het recept te wijzigen en toe te voegen.Zo voegde ik wat gehakte kruidnootjes toe voor een beetje crunch. Bij een deel van de cakejes heb ik er een bolletje spijs ingedaan, door een ander deel van het beslag heb ik sinaasappelrasp geroerd en heb op de cakejes wat amandelschaafsel gestrooid en bij deel cakejes ook nog wat extra suiker. Als je dat ook wilt doen is het wel handig als je weet welke soort welke is, daarom gebruik ik graag verschillend gekleurde vormpjes ;)
paars-met spijs, rood-met suiker/amandelschaafseltopping, groen-met sinaasappelrasp

Recept Speculaascakejes
16 cakejes

150 gram zachte roomboter
160 gram donkerbruine basterdsuiker
3 grote eieren
200 gram patentbloem
¼ theelepel zout
1 ½ theelepel speculaaskruiden
2 theelepels bakpoeder

50 gram gehakte kruidnoten
50 gram zelfgemaakte spijs, kant en klare mag natuurlijk ook, maar de eigenmaakte is veel lekkerder.
rasp van een halve sinaasappel
20 gram amandelschaafsel
extra suiker om te bestrooien


Verwarm de oven voor op 170 °C.
Zet de cakevormpjes klaar op een bakplaat
Zeef de bloem, zout, speculaaskruiden en bakpoeder in een kom.
Mix in een grote kom de boter en de basterdsuiker luchtig.
Voeg de eieren één voor één toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Mix als je alle eieren hebt toegevoegd nog 5 minuten door

Voeg het gezeefde bloemmengsel in twee gedeelten toe, voorzichtig met een spatel doorroeren totdat alle bloem is opgenomen.
Roer dan de gehakte kruidnootjes erdoor heen.
Vul dan 5 cakevormpjes voor de helft duw er een stukje spijs in en doe er weer een schep beslag op. Vul 5 cakevormpjes 3 kwart met het beslag. 
Roer door het resterende deel beslag de rasp van de sinaasappel en verdeel dit over de overige cakevormpjes.
Bak in 20 minuten gaar en bruin en laat ze afkoelen op een rooster.

Er zijn nog veel meer variaties te bedenken, wat dacht je stukjes chocolade, rozijntjes of nootjes erin of bedekken met wat glazuur of wat marsepein. Naturel zijn ze ook heerlijk. Bedenk zelf ook lekkere combi's.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten