4 december 2012

Bruine bonen met speklapreepjes in een marinade van ketjap manis

Bruine bonen een lekkere wintergroente. Deze winter heb ik voor het eerst een zak gedroogde bonen gekocht. Deze moet je eerst een nachtje laten wellen en dan 1-2 uur koken. Leuk om een keer te doen. 
Ze waren erg smakkelijk, beter dan uit een pot. Is een blijvertje dus.

Vroeger aten wij dit thuis altijd met een speklapreepjes (gemarineerd met speklapjeskruiden en ketjap manis) en uitjes. Zo eet ik het nog steeds! Heerlijk...
Ook maken? Heel simpel:
Je snijd de speklapjes in reepjes, kruid deze zoals je gewend bent en meng er dan 2-4 eetlepels ketjap door. Laat dit minimaal een half uur rusten. Bak de speklapreepjes in hete boter gaar. Om er jus van te maken voeg je wat water toe en wat vocht van de bruine bonen, deze bind de saus. 
Op mijn bord schep ik eerst bruine bonen, dan een flinke schep gesnipperde uitjes, dan speklapreepjes en er bovenop doe je een klein beetje mayonaise of blanke slasaus.
De rest van het gezin eet er een gekookt aardappeltje bij, die laat ik ivm GOK staan. In mijn KH-uurtje eet ik dit met veel smaak!




MMmmmm dat is winters genieten...


2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Er is idd geen ingrediënten lijst, maar als je het "recept" leest kom je de ingrediënten wel tegen

      Verwijderen