3 november 2012

3 in de pan (volkoren)

Het is weer zaterdagochtend, wat zullen we ontbijten? 
Vaak gaan we heel de dag op stap op zaterdag en dus wil ik een ontbijt in onze buik hebben dat lang vult en niet al snel voor kreten zorgt als " ik heb honger","mag ik snoep", "ohhh de Mac mama". Nee bah daar hebben we geen zin in, dus we zorgen voor een ontbijt waar we heel de ochtend op kunnen doen.

Vorige week maakte ik American pancakes, dat maakte dat manlief terugblikte op zijn kindertijd en hij van zijn moeder vaak 3 in de pan kreeg voorgeschoteld. Of ik die misschien eens kon maken. 

Dus vanochtend de keuken in gedoken en 3 in pan gemaakt. Ik wilde een volkoren variant maken omdat tarwebloem niet goed vult en snel verteerd is waardoor je snel weer trek krijgt.
Dit is mijn recept

3 in de pan (volkoren)
Voor ongeveer 12 stuks

1 ei
4 gram zout
250 gram melk
1 theelepel kaneel
100 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram volkorenmeel
2 gram bakpoeder

Voor de vulling
50 gram rozijnen
1 kleine geraspte appel


Meng het zelfrijzend bakmeel, volkorenmeel, zout, bakpoeder, kaneel in de kom.
Dan mag het ei erbij en de melk roer dit met een garde tot een dik vloeibaar beslag (een stuk dikker dan pannenkoekenbeslag). Is het te dik? Voeg dan nog wat melk toe. Is het te dun voeg dan nog een klein beetje volkoren meel toe.
Nu kan je de vulling erdoor mengen. 
Met de vulling kan je wisselen wat je wil. Lust je geen rozijnen? Doe er dan een handje noten door. Je zou ook een hartige variant kunnen maken met wat kaas en bv spek (laat dan het kaneel weg).

Schep kleine hoopjes in een hete koekenpan waar hete boter of olie in zit. Bij mij waren het 4 in de pan omdat mijn pan super groot is.
Laat ze op laag vuur rustig garen en draai ze om als de bovenkant droog is.

Heerlijk met een klontje roomboter en evt nog wat suiker.

Manlief was helemaal blij met zijn 3 in de pan, maar wel machtig was zijn oordeel, mooi dat was de bedoeling! ;)

Smakelijk 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten