29 oktober 2012

Muesli voor door de yoghurt/kwark

We ontbijten hier iedere ochtend met Griekse yoghurt of volle kwark. 
Mensen zeggen of vragen me vaak: "dat is saai, iedere dag kwark". Niks is minder waar! Ieder dag gaat er iets anders door onze yoghurt. We doen er een eigengemaakte cruesli, een hand noten of een eigengemaakte muesli in. Moeilijk? Helemaal niet, het verbaasde me hoe simpel het was.
Met een ontbijt van kwark en noten(of cruesli of muesli) zit je gegarandeerd tot 12 uur goed, zonder hongergevoel! Ik daag je uit probeer het maar! Ook als je niet wilt afvallen of juist wel. Het is voor iedereen een superontbijt.



Op deze foto staan de volgende dingen.

Links: muesli van noten Klik hier voor het recept
Midden: cruesli van amandelmeel, kijk hieronder voor het recept
Rechts: muesli van amandelen, Klik hier voor het recept

Voor deze cruesli gebruikte ik als basis het recept van Gezond leven van Jacoline, maar paste het een beetje aan, daarom staat hieronder ook het recept. 



In dit recept zitten havervlokken verwerkt, havervlokken zitten vol met vitamine B (goed voor je zenuwstelsel en botten). Er zit meer goede vetten in dan in andere granen en is dus veel gezonder en zal je een langer verzadigd gevoel geven. Ze zitten daarnaast ook vol met vezels en dat is giga goed voor darmen en een goede stoelgang. Je krijgt er ook een voller gevoel van.

Daarnaast zitten er ook zonnebloem en pompoenpitten in, deze zitten ook boordevol met vitamine B, zink en kalium. Wederom super gezond dus.
Amandelmeel zijn gemalen amandelen en deze zitten vol met magnesium (een tekort aan magnesium geeft stress, geïrriteerdheid en slapeloosheid), vitamine E en calcium. Ook deze stoffen zijn er gezond voor je darmen en bloedvaten! 
Ennnneeehuu daarnaast is deze creusli super lekker.
Als je volgens GOK wilt eten, kan je de rietsuiker vervangen door een paar druppels stevia.

Het recept


2 eiwitten

100 gram amandelmeel
60 gram zonnebloempitten
50 gram pompoenpitten
15 gram kokosrasp
Snufje zout
1,5 eetlepel rietsuiker
3 eetlepels havervlokken

Klop de eiwitten met een snufje zout stijf.

Spatel er dan voorzichtig alle andere ingrediënten door heen.
Leg op de bakplaat een bakpapier of matje en spreid hier het mengsel op uit. Zodat je wat kleine hoopjes krijgt.
In een voorverwarmde oven van 160 graden schuiven en in 20-25 minuten gaar bakken. Als het bij jou sneller bruin is, kan je het er eerder eruit halen. 



Eet smakelijk!


4 opmerkingen:

  1. Gisteravond deze musli gemaakt en vanochtend heerlijk mee ontbeten.
    Dank je wel voor het lekkere recept.
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ilse, is het een idee om de GOK-kleur te vermelden bij je recepten? Voor beginnende GOK-kers zoals ik is dat erg handig! Dank je wel, zoveel leuke recepten. Ga er echt een aantal proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem
      Ik heb er bij het oprichten van mijn blog wel over nagedacht om dat te doen, maar ik zag het niet zitten om ieder recept per gram helemaal uit te rekenen qua koolhydraten en eiwitten. Daardoor kan ik dus de kleur niet vermelden.Ik kan wel gokken ;)... maar zou het vervelend vinden als het dan toch niet helemaal klopt....
      Naast GOK recepten heb ik ook heel veel normale recepten staan. Ik denk als je een tijdje GOKT en thuis raakt in de ingredienten die oke zijn, dat je zelf goed kan inschatten of het groen, oranje of rood is...
      Ik GOK nu niet streng meer en vind het daardoor nu nog lastiger inschatten...
      Succes!

      Verwijderen
  3. sjaakvanalphen@gmail.com20 juni 2018 om 01:45

    De eerste keer gokken, gewicht noteren om vervolgens de volgende keer te kunnen aanpassen op jouw smaak. Zo steeds verder om de maximale smaakbeleving te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen